söndag 9 april 2017

Kost- och motionsdagboken v 14 - kvartalsrapport


Precis som vi nu på jobbet har budgetuppföljning med kvartalsrapport tänkte jag även här köra en kvartalsrapport, men i kost och motion.
Tänk att jag redan har tolv fullföljda veckor i min Kost- och motionsdagbok!! 
Tiden går rysligt fort....
Hur har jag då lyckats med att hålla mig till vår artegna kost (alltså fisk, skaldjur, ägg, nötter, rötter, svamp, bär och frukt) och att minska ner på gluten?
Riktigt bra, tycker jag själv. Visst, det slinker ner någon smörgås ibland, men jag försöker att se till att det bröd jag äter iaf är surdegsbröd eller fiberrikt. 
Pasta har det också blivit några gånger, men i det stora hela äter jag så mycket mindre gluten nu än tidigare. 
Vad det gäller frukt och grönt äter jag nog ganska så lika som innan, men jag äter mera av ägg, fisk, bär och nyttiga magbakterier, som finns 
t ex Provivadrycker.

Vilken effekt kan jag då märka av efter tolv veckor?
Veckorna är ju oerhört inrutade, nästan tråkigt lika om man bara ser på maten och motionen. Faktiskt så längtar jag till nästa termin med t ex ny koreografi på step up-passen. Men faktum är att min mage som gillar rutiner och att få mat och vila på fasta tider mår väldigt bra av det, och antagligen även av att slippa gluten. 
Magen håller sig i det stora hela lugn och fin med bara några få bakslag med diarréer. Men ofta har jag då vetat vad jag ätit som det kan ha berott på, friterade räkor, kyckling och lökringar på restaurang/buffé t ex.
Men den största effekten som jag märker av är huvudvärken. Vart tog den vägen? Vad är det som gör att jag numera inte känner av samma trötthet på eftermiddagarna som tidigare var så starkt sammankopplad med huvudvärk?
Beror det på att jag minskat på glutenet, eller är det kanske för att jag äter mindre rött kött, eller är det helt enkelt en kombination av kost och motion
Svårt att säga vad som är vad men jag är såå glad för att slippa huvudvärk.
Även kroppen har ju förstås förändrats i och med att jag tränar en hel del. 
Kilona rasade rätt fort i början och jag märker på kläder att de sitter lite lösare. 
Men jag är förundrad över att kroppen verkar ha en idealvikt där den gärna stannar.
Efter mina graviditeter och under åren när jag tänkt att jag vill nå en viss vikt så är det 70 kg som har känts som en idealisk vikt för mig. Men av någon anledning har vågen alltid stannat på 73 kg! Likaså nu. 
Efter två till tre veckor försvann de extra kilona jag hade och vågen stannade på 73 kg, och där står den nu, fast jag märker ju på kläderna att kroppen har förändrats. 
Nu är 73 kilo inte någon katastrof för mig, jag känner mig rätt bekväm med den vikten, men jag kan inte sluta förundras över att det är just på 73 kg vågen stannar. 
Har ni någon teori om det? Har ni också en gräns som ni försöker komma förbi men som det verkar vara stört omöjlig att passera?  


Vecka 14


Måndag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt,avokado,keso
Dryck:Proviva,kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck:Vatten, kaffe
Lunch:Wokade grönsaker,kycling,cashewnötter,couscous,apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Jordnötsbars
Dryck:Vatten
Middag:Fiskgratäng
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Yoghurt med granola

Tisdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt,skinka,keso,vindruvor
Dryck:Proviva,kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck: Kaffe
Lunch:Sallad med falafel,tonfiskröra,rotfruktsblandning,lök,fetaost,melon,apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Äpple,jorsnötsbar
Dryck:Vatten
Middag:Köttbullar,couscous,sweet chili
Dryck:Vatten
Mellanmål:Keso och banan
Dryck:Proviva
Träning: 70 min step-up med styrka

Onsdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt,bärsmoothie
Dryck:Kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Falafel med couscous (färdigköpt mat),apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Äpple
Dryck:Vatten
Middag:Torsk- och räkpanna 
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Kvarg med lätt vaniljyoghurt,hallon,granola,Proviva blåbärssoppa
Dryck:Te

Torsdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt,kokt ägg med Kalles kaviar,Proviva blåbärssoppa
Dryck:Kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck:Vatten
Lunch:Torsk- och räkpanna,apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Yoghurt,kvarg,hallon
Dryck:Vatten
Middag:Isterband,ris,skysås
Dryck:Mjölk
Mellanmål:
Dryck: 
Träning: 85 minuter yoga energy

Fredag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt,kokt ägg,kaviar
Dryck: Kaffe
Mellanmål:Keso,hallon
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Köttbullar,ris,sweet chilisås
Dryck:Vatten
Mellanmål:
Dryck:Vatten
Middag:Grillad kyckling, matig sallad
Dryck:Cider

Lördag
Frukost:Smörgås med skinka och ost,bärsmoothie,banan
Dryck:Proviva,kaffe
Lunch:Grillad kyckling, sallad
Dryck:Vatten
Middag:Smörgåstårta
Dryck:Vin
Kaffe och daimtårta
Träning: 3,5 km promenad

Söndag
Frukost:Grovt bröd med mozarella, rödlök och ruccola
Dryck: Apelsinjuice,kaffe
Lunch:Stekt panerad flundra med majonnäsdressing,lökfrästa gröna ärtor,smörslungad potatis
Dryck:Vatten
Mellanmål:Kaffe och toscakaka
Kvällsmat:Grovt bröd med kokt ägg och inlagd sill
Dryck:Öl 
Ingen egentlig träning idag men det blev en hel del steg på trädgårdsmässan vi besökte.

Godis och annat onödigt gott
I helgen har jag skött mig exemplariskt vad det gäller godis och snacks.
Sparar mig till påskgodiset ;)


Vågskvalp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar