torsdag 24 maj 2018

Vardag - en av de "big five"

Vi har kommit till den andra kategorin av de fem största här på bloggen, vardag.
Om baka inte är något jag "brinner" för så känner jag lite mer engagemang för min vardag. Det är ju ändå det livet mest består av, vardag, så varför inte se och uppleva den som något glatt och positivt och göra något bra av den. 
Så har jag inte alltid tänkt men med tiden har jag medvetet försökt ändra mitt sätt att tänka, vi är vad vi tänker, och gjort val som idag gör att jag är rätt tillfreds med min vardag. Visst blir jag trött på "ekorrhjulet" ibland och önskar jag vore någon annanstans men i det stora hela är jag nöjd och tacksam över min vardag. 

Allt det vi är, är resultatet av vad vi har tänkt
                                                                          BUDDHA

Men nu kanske kategorin vardag här på bloggen inte handlar så mycket om vad jag gör för att sätta guldkant på min vardag, utan mer syftar till vad jag äter och lagar för mat en vanlig vardag. 
Kännetecknen för min vardagsmat är att den ska vara enkel och gå snabbt att laga och gärna räcka till matlådor. 


Att den är planerad i förväg så jag inte behöver fundera på när jag kommer hem vad vi ska äta och om alla ingredienser finns hemma. 
Jag brukar i stora drag planera vad jag ska laga för maträtter under veckan. 
Sedan tittar jag i mina skåp vad som finns hemma och vad jag måste komplettera med, innan jag åker till affären. På så sätt slipper jag stå i affären och fundera över vad jag ska laga för mat, jag undviker att få dubbletter av något i skåpen och jag har ingredienser hemma till de maträtter jag tänker laga. 


Sedan är det viktigt för mig att maten är varierad, så jag får i mig av alla de nyttigheter som får kroppen att fungera optimalt.
Tänk så mycket god mat och olika varianter på rätter det finns.
Varför blir det då ändå så lätt att man lagar samma rätter vecka efter vecka? 
Innan jag började blogga om mat så var det just så, att vi åt i stort sätt samma mat varje vecka. Det var köttfärssås en dag, stekt falukorv en annan och pannkakor den tredje, typ. Men i och med bloggen så var jag ju tvungen att börja prova och laga nya recept för att ha nya rätter att blogga om.  
Köttfärs tror jag är en basvara i många hushåll, och en variant på köttfärs är att göra en köttfärsgratäng istället för den vanliga köttfärssåsen. 
Smaka upp den med lite curry, så blir det ytterligare en ny smakvariant. 
Att använda potatis i gratängen istället för pasta är också ett sätt att förnya rätten. 
Koka potatisen redan kvällen innan, så är den klar att skivas ner i gratängen när du kommer hem från jobbet.

Krämig, currydoftande köttfärsgratäng
6 portioner

3 gula lökar
900 g köttfärs
500 g krossade tomater
300 g vitlöksost (färskost)
1,5 tsk curry
1,2 kg kokt potatis
5 tomater
4,5 dl riven ost
Torkad oregano
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Skala och hacka löken
Fräs lök och köttfärs i olja
Krydda med salt och peppar
Rör ner tomater, vitlöksost och curry
Smaka ev av med mer salt och peppar
Skiva den kokta potatisen
Varva köttfärsröra och potatis i en smord ugnssäker form
Strö över torkad oregano
Skiva tomaterna och lägg dem överst i formen
Strö över den rivna osten
Gratinera i mitten av ugnen i 225 grader i ca 15 minuter

Och så är det ju alltid trevligt om man även på en vardag bemödar sig med att lägga upp maten fint på sin tallrik. Äta ur kastrull förekommer inte direkt hemma hos oss. 



En av mina vardagsfavoriter på middagsbordet är lax. 
Går rysligt snabbt att tillaga och innehåller många nyttiga fetter, vitaminer och mineraler som vi behöver få i oss för att må som bäst.



En typisk vardagsrätt à la Birgitta är...


Och det är precis vad vi ska äta till middag idag efter jobbet, 
med en busenkel rabarberpaj till efterrätt.


Trevlig torsdag!

2 kommentarer:

  1. Jag förstår att kategorin är populär, vi är många som vill mycket när det gäller vardagsmat, men som inte riktigt orkar/hinner ända fram...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket man vill/bör hinna med på sina 24 timmar och det är inte alltid man orkar/hinner med det man planerat, pga att det kanske händer något oförutsett eller att man inte mår bra av någon anledning. Annars så tror jag, som jag skriver, att det är hur man tänker och om man vill/orkar bryta mönster och vanor som är det avgörande om man vill ha en förändring, oavsett om det är vardagspusslet eller annat man vill förändra i sitt liv.
      Lättare sagt än gjort, men det är så jag tänker, att vill man ha en förändring så får man jobba med det mentalt och styra om i sina vanor och rutiner.
      Och då hoppas jag att mina tips kring att få ihop vardagsbestyret kring vardagsmaten kan vara till lite hjälp i rätt riktning 😊

      Radera