måndag 14 januari 2019

Insta inspo - fruktig halloumisallad med valnötter


Till lunch i lördags gjorde jag en fruktig halloumisallad med mango och äpple i. 
Egentligen skulle det också vara avokado i men ingen av de tre jag hade hemma var så pass fin så jag ville ha dem i salladen. Jag köpte fem avokados i början på veckan. De två första var helt ok, men så fick det gå ett par dagar och då hann de andra bli bruna och fula. Suck!
Men salladen blev ju god och matig ändå. Och dressingen! My god, så god!
Inspiration till salladen fick jag från IG-kontot @mittgodastefinaste. Tack Jenny :)

 Fruktig halloumisallad
4 portioner
1 huvud romansallad
70 g machésallad
  2 färska mango
  2 avokado
  1 äpple
  2 halloumiostar (à 200 g)
Valnötter
Rapsolja till stekning
Dressing
  1 dl grädde
  1,5 msk mangobalsamico
0,5 dl vatten
  1 krm cayennepeppar
  0,75 tsk råsocker
0,25 tsk paprikapulver
Flingsalt

Gör så här
Blanda alla ingredienser till dressingen
Smaka av med flingsalt och ställ åt sidan
Skär romansalladen i grova bitar, skölj och slunga
Skala mangon och avokadon och skär i tärningar
Skär halloumin i tärningar
Kärna ur äpplet och skär i tunna skivor
Skölj och slunga machésalladen
Dressa sedan romansalladen med knappt hälften dressingen 
och lägg upp på ett stort fat
Fördela sedan machésallad, avokado, äpple och mango över
Stek halloumin i rapsolja och fördela på salladen 
Toppa med valnötter
Servera direkt,
gärna med ett gott bröd till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar