måndag 18 mars 2019

Ny kokboksfavorit och minestronesoppa

Jag nämnde att jag köpte en ny kokbok på bokrean och den har nu på bara några dagar blivit en klar kokboksfavorit. Oftast tycker jag inte kokböcker levererar sådana recept som jag efterlyser, sådana som funkar i vardagen. Alltså enkla recept med ingredienser som finns lättillgängliga, gärna hemma men i synnerhet i affären.
Ibland händer det dock att jag blir överbevisad att recepten visst passar till vardags :) Se mitt inlägg om Edvard Bloms snigelgräddsoppa. Klicka på länken! 
Jag kanske lagar ett eller högst två recept ur en kokbok och sedan så hamnar den i bokhyllan. Men med den här kokboken är det annorlunda! Jag har redan lagat två recept, har ett recept planerat till veckan och så finns det en uppsjö med fina recept att ta tag i framöver. Den levererar dessutom en massa bra tips som man kan ha användning för om man vill introducera mer grönt på middagsbordet.
I lördags hade jag ingen maträtt planerad så jag tog fram kokboken och hittade direkt ett passande recept på minestronesoppa som bara innehöll ingredienser som jag redan hade hemma. Utom persilja då, som ju faktiskt gick att utesluta.
Så är ni på jakt efter en bra vegetarisk kokbok som funkar i vardagen så kan jag varmt rekommendera Nyfiken grön.
Och receptet på minestronesoppan kommer här...

Minestronesoppa
4 portioner 

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 morot
1 burk krossade tomater
2 msk rapsolja
2 tsk torkad timjan
1 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 burk vita bönor i tomatsås
2 dl sopp-pasta, t ex risoni
1 knippe persilja
Salt och peppar

Gör så här
Skala och finhacka lök och vitlök 
Skala och skiva moroten
Hetta upp olja i en stor kastrull
och fräs lök med timjan på medelvärme
Tillsätt tomaterna och fräs ytterligare några minuter
Rör om under tiden
Tillsätt vatten och buljongtärningar
Låt koka i 15 minuter
Hacka persilja
Häll i persilja, bönor och pasta i soppan
Låt puttra tills pastan är färdigkokt
Smaka av med salt och peppar
Späd med vatten om soppan är för tjock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar