söndag 14 april 2019

Morotskaka till påsk


Idag är första dagen i stilla veckan och nedräkningen till påsk kan äntligen börja. 
Om bara sex dagar kan vi avbryta fastan och istället ägna oss åt att frossa i alla godsaker som påsken erbjuder...  Hoppas ni anar min lätt ironiska ton :) 
Jag har aldrig fastat i hela mitt liv, och kommer antagligen heller aldrig att göra det, men frossa i godsaker under påsken är en tradition jag gärna håller fast vid :) 
Och något gott till fikat är ett måste, så en saftig morotskaka med ett uns av mandelsmak och en krämig Philadelphia-frosting på toppen blir perfekt.


Morotskaka med smak av mandel

4 morötter, ca 4 dl finrivna
3 ägg
 2,5 dl vegetabilisk olja 
 3,5 dl strösocker
 4 vetemjöl
1 dl mandelmjöl  
1 tsk bikarbonat
 1 tsk bakpulver 
1 tsk kanel
 En nypa salt

Frosting

200 g smör
 300 g färskost, Philadelphia
5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
Saft från 1 citron 

 Gör så här
Använd en springform, ca 26 cm i diameter
Lägg ett bakplåtspapper i botten och kläm fast
Smöra och mjöla formens kanter lätt med mandelmjöl
Sikta mjöl, bikarbonat, bakpulver, salt och kanel i en bunke
Vispa ägg och socker vitt och fluffigt i en annan bunke, 
minst 5 minuter med elvisp
Blanda sedan i olja och de torra ingredienserna
Rör till sist ner de rivna morötterna
Fördela smeten jämnt i formen
Grädda mitt i ugnen i 180 grader i ca 50 minuter
Prova med sticka att kakan är genomgräddad
Låt svalna helt i formen
Frosting
Smält smöret på låg värme och låt svalna
Sikta i florsocker och vaniljsocker
Tillsätt färskost och citronsaft och rör till en fast och fin frosting 
Bred ett tjockt lager på den kalla kakan

2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig, skit i fastan och frossa hela veckan:)! Och jag frossar gärna i morotskaka!

    SvaraRadera