onsdag 26 juni 2019

Brasiliansk fiskgryta med kokosmjölk


Ett recept från Zeinas kitchen 
men jag satte min egna lilla twist med jordnötter, persilja och babyspenat.


4 portioner

600 g fiskfilé (torsk, laxfilé, gös eller kolja)
1 st lime
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1-3 st färska chili (justera hetta efter smak eller uteslut chilin)
1 röd paprika
1 grön paprika
2 msk tomatpuré
400 g krossad tomat
400 g kokosmjölk
2 tsk spiskummin
2 tsk chili- eller paprikapulver
Salt och peppar
Olja till stekning
Topping 
Grovhackade jordnötter
Klippt persilja (eller koriander)

Gör så här
Hacka fisken i stora bitar, krydda med salt, peppar och pressa limesaft över fisken
Blanda och låt gärna fisken marineras i kylen några timmar 
eller låt stå i rumstemperatur i 30 min
Hacka lök och paprika i strimlor
Finhacka chili och vitlök
Hetta upp olja och stek löken en stund
Vänd i chili, vitlök, tomatpuré och stek lite till
Vänd i paprika och fräs allting lite hastigt
Krydda med spiskummin, chilipulver, salt och peppar
Fräs allting några sekunder och häll sedan över krossad tomat och kokosmjölk
Låt grytan puttra utan lock i ca 15-20 min på medelvärme
Lägg försiktigt fisken tillsammans med marinaden i såsen
Låt fisken sjuda långsamt i såsen tills den är färdiglagad, ca 10-15 min
Smaka ev av med mer limesaft, salt och peppar
Bottna en tallrik med babyspenat 
Häll upp kokt ris och fiskgryta i tallriken och
toppa med grovhackade jordnötter och klippt persilja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar