tisdag 3 september 2019

Hemgjorda jordnötsbiffar

Projekt vegoburgare fortsätter...
För två veckor sedan provade jag en mix till vegoburgare. Bara att röra ihop
med kokande vatten, låta svälla i 5 minuter och sedan forma till burgare och steka. 
Men smaken var inte så mycket att hurra över :(
Förra veckan provade jag istället, efter rekommendation, färdiga jordnötsbiffar från frysdisken. Och de smakade helt ok :)
Igår tog jag testet ett steg längre och lagade mina egna jordnötsbiffar från grunden. Och kan konstatera att hemgjorda vegoburgare ändå är allra godast :)
Smaken blev nästan densamma som de från frysdisken men de blev inte alls lika kompakta och stabbiga, utan mer luftiga och lätta i konsistensen, men ändå så pass fasta så de höll ihop i stekpannan. Tycker jag lyckades riktigt bra med utmaningen att hitta ett recept som efterliknar de köpta jordnötsbiffarna :)
Till biffarna serverade jag blomkålsris och sweet chilisås.



Jordnötsbiffar
8-12 st 
beroende på önskad storlek

 2 burk kikärtor 
2 morötter
3 dl jordnötter
5 cm zucchini 
2 gula lökar
1 st röd chili
1 tsk spiskummin
1 tsk svartpeppar
1 tsk salt 
  Ev maizena

Gör så här
Mixa kikärtorna till en jämn smet
Mixa jordnötterna 
(hälften till smet och andra hälften i mindre bitar så att biffarna blir lite crunchy).
Grovriv morötter och zucchini
Hacka löken och chilin
Blanda sedan allt i en bunke 
och krydda med spiskummin, svartpeppar och salt
Smaka av
Tillsätt ev lite maizena om smeten känns för lös
Fukta händerna med lite vatten och forma smeten till biffar
Stek på medelvärme tills biffarna får fin färg, 
ca 3-4 min på varje sida
Ha inte för hög värme för då blir dom snabbt stekta utanpå men råa i mitten 
 Riv ett blomkålshuvud på den grövsta sidan av rivjärnet 
och släppa ner i kokande vatten cirka 10 sekunder
Servera blomkålsris och sweet chilisås till jordnötsbiffarna
 

4 kommentarer:

  1. Åh, spännande! Återkommer med recension när jag har testat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande och höra vad du tycker :)

      Radera
    2. Har du använt bovete och vet hur det smakar? Idag fick vi ett infall att lägga falafel på bovetekex och det gifte sig perfekt. En lite lätt rostad ton till kikärtssmaken. Vore kul att kombinera i biffar, ifall du får lust att experimentera mer :)

      Radera