fredag 20 september 2019

Jamaicansk kycklinggryta och planer för kommande helger

Har ni testat att krydda maten med den jamaicanska kryddblandningen jerk?  
Jag blandade själv ihop min kryddblandning,
1 tsk malen kryddpeppar, 1 krm cayennepeppar, 1 tsk paprikapulver och 1 tsk kanel, 
och smaksatte en kycklinggryta med. Blev riktigt gott!

 Jamaicansk kycklinggryta
4 portioner

1 gul lök
2–3 vitlöksklyftor
2 morötter
1 msk neutral olja
2–3 tsk jerkkrydda, t ex Santa Maria, 

el hemgjord (se ovan)
700 g kycklinglårfilé
  0,5 tsk salt
2 msk konc kycklingfond
6 dl vatten
 0,5 lime, skal och saft
1 msk mörk sirap

1 msk soja
1 knippe salladslök
Servering
Ris


Gör så här
Skala och finhacka lök och vitlök
Skala och skiva morötterna
Fräs grönsakerna i lite olja i en gryta tillsammans med hälften av kryddblandningen
Skär kycklingen i 3–4 bitar vardera
Salta lätt och gnid in resterande kryddblandning i kycklingköttet
Bryn bitarna runt om i resterande olivolja
Lägg ner kycklingen i grytan
Tillsätt fond, vatten, limeskal och -saft, sirap och soja
Koka upp under omrörning
Sänk värmen och låt sjuda under lock 15–20 min
Ansa och skiva salladslöken
Vänd ner den i grytan strax innan den ska serveras


Oj, vad tiden rusar! Den här kycklinggrytan är det tre veckor sedan jag lagade...   
Och det känns redan som höst i luften. Visserligen skapligt varmt om dagarna men det är ändå den där höga klara luften som tyder på att kallare årstider är på ingång. Känns så där...
Men det är inget som det hjälper att deppa över så i helgen kommer jag njuta så mycket som möjligt av solen som de lovar ska skina och nästa helg ska mannen och jag tillbringa en långweekend i Amsterdam. Det ser jag fram emot :) 
Har ni några tips på vad vi absolut inte får missa när vi är där? 
Tulpaner lär det ju inte finnas så här års men säkert trevliga mathak och caféer (och då menar jag inte coffee shops ;) där vi kan njuta av mat och fika. 
Heineken Experience har jag fått tips om och Anne Frank-huset kommer vi säkert besöka men det jag mest ser fram emot är att strosa, kanske cykla, i den vackra stadsmiljön med kanaler, broar och husbåtar. 
Tror/vet ni att jag har en för romantisk bild av Amsterdams kvarter?  
Kanske det är precis som i vilken annan storstad som helst, stressigt och ett myller av bilar och folk på cykel? 
Det återstår att se. Först ska vi ta oss an denna, förhoppningsvis, soliga helg...

Fin fredag och trevlig helg!
Kram Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar