tisdag 19 november 2019

Fisksoppa med chili, vitlök och tacokrydda

Lagade en riktigt god och het mexikansk fisksoppa igår som jag tror med sin kryddighet även kan gå hem hos den mest fiskskeptiske. 
Moroten rundar av och tillför sötma till soppan men vill man ha en mildare soppa minskar man bara ner på chili och tacokrydda.



Skala, strimla och hacka 2 gula lökar, 4 morötter, 1 röd chili och 2 vitlöksklyftor.
Stek allt i smör i en kastrull utan att det får färg.
Tillsätt 8 dl vatten, 400 g krossade tomater, 1 påse tacokrydda 
och 2 fiskbuljongtärningar.
Sjud soppan 5 minuter.
Smaka av med salt och svartpeppar.
Lägg i 2 strimlade röda paprikor och låt koka upp.
Dra kastrullen från värmen och lägg i 600 g fisk, 
t ex lax, torsk och hoki, skurna i grova bitar.
Sätt på locket och låt fisken gå klart på eftervärmen, ca 10 minuter, 
så fisken inte kokar sönder.
Hacka färsk koriander och strö över.


2 kommentarer:

  1. Låter riktigt god och smakrik. Hr inte vågat mig på fisksoppor än, det är något jag jobbar på med mig själv. Idag fick det istället bli Spätta med vitlök och dragonsås med blomkålsris.

    Kram kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får du mig konfunderad, du äter fisk men inte fisksoppa? Vad är problemet med just fisk i soppa?
      Spätta med dragonsås lät ju gott. Dragon är en favorit :)

      Radera