onsdag 22 januari 2020

Dagens onsdag v 4 - 2020


Idag stod det "köttfärssås på minuten" i planeringen och mannen fick fria händer 😃
Så han tog och stekte nötfärs med lök och vitlök och blandade ner ett par grovrivna morötter som fick fräsa med en stund.
Han tillsatte en halv burk hackad inlagd ingefära och lite av lagen, lite tomatpuré och 1 burk kokosmjölk och smakade av med kycklingfond.
Sedan avslutade han med att krydda upp färsen med sambal oelek, sumak malen, salt och svartpeppar.
Och jag tycker han lyckades få till en riktigt god het asiatisk touch på färsen.


Här hittar ni fler förslag på smaksättningar!
 

2 kommentarer:

  1. Den kryddningen ska jag hämta inspiration i nösta gång jag gör min linssås. Har aldrig anvånt inlagd ingefära i mat, gott alltså?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte han fick till smakerna. Men den blev ganska het. Vet inte om det var ingefäran, men man behöver ju inte tjoffa i halva burken direkt, utan prova sig fram, eller om det var sambal oeleken som stod för hettan. Kan ha varit kombinationen :)
      Jag tyckte att det blev gott i alla fall.

      Radera