torsdag 18 november 2021

Inlagd chili

För några veckor sedan var vi hembjudna på mat hos en kollega som bjöd på inlagd chili till maten. Så gott! Hon odlar egen chili men det gör inte jag så jag köpte istället ett gäng i affären som jag nu har lagt in i ättikslag. Hon rekommenderade att förvälla chilin om man inte vill ha dem allt för heta. Det finns en uppsjö av recept på nätet, hur man lägger in chili, och jag valde ett från Dansukker som jag tyckte stämde överens med hur kollegan beskrev hur hon gjorde. Nu ska chilin stå och gotta till sig till på söndag, då ska jag prova den till en chiligryta på högrev. Återkommer med vad jag tycker om resultatet.


20 röda pepparfrukter
4 dl vatten

1 dl strösocker

0,75 dl - 1 dl ättiksprit
0,25 dl salt

Lägg chilin i kokande vatten i en gryta
och koka i 5-15 minuter,
längre koktid ger mildare smak.
Häll bort vattnet.
Blanda samman vatten, ättiksprit, socker och salt
och koka upp.
Lägg i de förvällda chilifrukterna
och sjud utan lock i 5-15 minuter.
Lägg chilifrukterna i varma, väl rengjorda burkar.
Häll på lagen och förslut burkarna.
Förvara i kylskåp.
Gott till hamburgare, kebab eller i t ex köttgrytor.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar