fredag 17 december 2021

Lyxig kolatårta i långpanna med maräng och grädde

Jag provbakade en tårta som jag tänker kan passa i advent. Eller i jul. Eller på nyår.
Eller till vilket festligt tillfälle som helst, egentligen :)
Den var enkel och gick snabbt att göra. Passar de flesta, med tanke på att den är glutenfri. Och så var den ju riktigt smaskig och god, med mandel i marängen, hallon på grädden och med ljummen kolasås ringlad över. Mums!


ca 14 bitar
200 g mandelmjöl
3 äggvitor
1 dl strösocker

Kolasås
1,5 dl vispgrädde
1 dl strösocker
 0,75 dl ljus sirap
2 tsk rumstemp smör

Garnering
4–5 dl vispgrädde
ca 100 g hallon
mandelspån

Ugn 125 °

Gör så här
Vispa vitorna till ett fast skum.
Tillsätt sockret, lite i taget, under fortsatt vispning.
Vänd ner mandelmjölet.

Bred ut smeten på ett bakpapper i en långpanna (eller plåt), ca 30×40 cm.
Grädda mitt i ugnen i 45 min.

Dela bottnen på mitten.
Verkar bottnen lite kladdig, så låt den stå i eftervärmen tills den blir klar.
Lossa från papperet.

Kolasås
Blanda grädde, socker och sirap
i en vid, tjockbottnad kastrull.
Koka på medelvärme, 20–30 min, tills såsen tjocknar.
Rör i smöret och låt såsen svalna (men inte stelna).

Garnering
Vispa grädden.
Bred hälften av grädden på den ena bottnen.
Ringla över hälften av kolasåsen.
Lägg på nästa botten.
Bred på resten av grädden och
ringla över mer kolasås.
Dekorera med hallon och mandelspån.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar