söndag 19 december 2021

Klassiskt julgodis - knäck med mandel

Knäck, en klassiker till jul!


Jag vet inte vad ni har för erfarenheter av att koka knäck. Men min är att den gärna blir för hård eller för lös, att det är svårt att fylla de ostadiga små formarna som gärna tippar omkull och att knäcksmeten hinner stelna i gräddkannan innan man hunnit fylla formarna. Men numera finns det lösningar på det. Det finns nämligen en tratt på marknaden som gör knäckkokandet så mycket lättare.
 


Jag var lite skeptisk till en början, för jag tyckte hålet i tratten såg för litet ut för den trögflytande knäcksmeten. Men inte, knäcksmeten rann så fint rätt ner i formarna.
Och den lilla stoppanordningen täppte till tratten så fint, så ingen smet hamnade bredvid eller på kanterna och vippade formarna. Perfekt!
Och så använde jag mig av en termometer i år, så knäcken blev precis lagom mjuk och seg.
Har man ingen termometer så får man ta till kulprovstestet, se längre ner hur det går till. Jag kommer däremot alltid att använda mig av termometern i fortsättningen.
Så mitt tips för roligare knäcktillverkning är att investera i en tratt och termometer.

Klassisk knäck

2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
1 msk smör

Gör så här
Blanda socker, sirap och grädde
i en hög och vid non-stick kastrull,
eller i en stekpanna.
Koka under omrörning ca 10-20 min
tills smeten har en temperatur på 122-130 grader
(kontrollera med kökstermometer).
Ju varmare smet du har desto hårdare blir knäcken.
Ta kastrullen åt sidan och blanda i smör
och 1 dl finhackad skalad mandel.

Fyll smeten i knäckformar ställda på en bricka eller plåt.
Låt knäcken svalna och frys in tills du ska servera.


Temperatur på knäck
122-125° för mjuk knäck

140-145° för hård knäck som är lite sega i mitten
155-160° för karamellfast knäck.


Kulprov för knäck
Om du saknar hushållstermometer är kulprov räddaren i nöden.
Doppa lite av smeten i en kopp med kallt vatten.

Om smeten flyter ut så har den inte kokat tillräckligt länge.
Går den att forma till en kula är knäcksmeten färdig.

Om massan går att bryta sönder men är lite seg är den lagom för hård kola.

Om smeten genast stelnar och går att bryta är den karamellfast.

Håll ett extra öga på termometern när temperaturen närmar sig 115-120 grader.
Temperaturen kan nämligen stiga ganska fort!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar