torsdag 24 mars 2022

Krämig pastagratäng med pesto

Vädret den här veckan går det inte att klaga på. Jag prickade in helt rätt vecka för semester. En vecka som jag ägnat åt mina föräldrar, simning, massage, shopping och tvätt av bil och dessutom hunnit få en massa frisk luft och sol. Jag är mer än nöjd med min semestervecka.

Inspirerad av Sara Begner och Coop:s Mer Smak lagade jag en vegetarisk pastagratäng idag. En rätt som är perfekt när man har slattar i burkar i kylen som man vill bli av med, som pesto, oliver och soltorkade tomater.

5 ägg
5 dl mjölk
150 g riven ost
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 msk smör
1 liter kokt pasta
10 cm purjolök, skivad
0,5 dl valfri pesto
1 dl hackade soltorkade tomater
1 dl oliver 
 
 Gör så här
Sätt ugnen på 225°.
Vispa ihop ägg, mjölk, ost, salt och peppar i en bunke.
Smörj en ugnssäker form.
Blanda pasta, lök, pesto, tomater och oliver i formen.
Häll över äggstanningen.
Gratinera pastagratängen mitt i ugnen, ca 20–30 min.
Servera med en god sallad till.
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar