söndag 28 april 2024

Krämig fänkålsgratäng till lax

Det blev en ofrivillig paus från bloggandet efter vår skidsemester. Visst gav skidsemestern mig ny energi men den förbrukades nästan helt första dagen på jobbet. Och efterföljande dagar, som nu hunnit blivit två veckor, har fortsatt vara energikrävande och formligen tagit musten ur mig. Egentligen är det inte jobbet och arbetsuppgifterna i sig som är energikrävande utan mer stämningen på jobbet. Jag har till och med börjat tvivla på min samarbetsförmåga, som jag ändå har uppfattat varit god under alla mina yrkesverksamma år. Jag hoppas verkligen att sommaren och ledigheter kan vara det avbrott som vår arbetsgrupp behöver för att starta om och börja om på nytt i höst.
Men nog om arbete och vardagsbekymmer, det är helg och i dag har sonen har varit här på middag. Han blev bjuden på krämig fänkålsgratäng med stekt lax och mini lime-cheesecake med citrusfrukter till efterrätt. Receptet på fänkålsgratängen är som följer.


Krämig fänkålsgratäng

6-8 portioner

3 fänkålshuvuden
2 dl vispgrädde
1 vitlöksklyfta, pressad
50 g färskriven parmesan
0,5 tsk salt
1 nypa svartpeppar

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Skär av topparna på fänkålen och skär huvudena i klyftor.
Koka upp saltat vatten i en kastrull.
Lägg ner alla fänkålsbitar och låt koka i ca 5 minuter.
Häll av vattnet. Fördela fänkålen i en ugnsform.
Blanda grädde, vitlök, hälften av parmesanen, salt och peppar.
Häll det över fänkålen.
Strö över resterande parmesan.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min.

 

Hur man steker laxfiléer hittar man om man klickar på länken här
och r
eceptet på mini lime-cheesecake kommer under nästa vecka. 

Och än återstår några timmar av helgen att njuta av :)
Trevlig kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar