måndag 15 april 2013

Ugnsbakad lax med äpple och purjolök - ett LCHF-recept

Oj, oj, vad den här ugnsbakade laxen var god. Kan tro det är ett LCHF-recept för den är bra fet med creme fraiche och vispgrädde. Nästa gång jag lagar den, och det blir nog snart, kommer jag dock att byta ut de feta produkterna till matlagningsgrädde och lätt creme fraiche eftersom jag äter potatis till, men om man följer LCHF-dieten kan man ju istället för potatis ha ugnsbakade grönsaker och rotfrukter  till. Ett stort plus till rätten tycker jag är den färska ingefäran.
 
Ugnsbakad lax med äpple och purjolök
4 portioner
 
4 st laxfiléer
Citronpeppar
Salt
10 cm purjolök, strimlad
1 äpple, grovt rivet
2 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde
2 msk färsk riven ingefära (2 tsk torkad)
2 tsk paprikapulver
2 tsk citronpeppar
2 tsk vitlökspulver
1 tsk chilipulver
 
Gör så här
Lägg filéerna i en ugnsfast form
Krydda med salt och citronpeppar
Vispa samman grädde, creme fraiche och alla kryddor
Smaka ev av med salt
Lägg det rivna äpplet tillsammans med purjolöken på fisken
Häll över såsen
Grädda i 175 grader i ca 25-30 minuter
 
Receptet hittade jag Här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar