tisdag 8 september 2015

Egen hemkokt gelé på vindruvan Boskoop Glory





En liten titt in i vårt växthus

Det är inte särskilt mycket som växer där, några jordärtskockor, ett par nyplanterade vindruvor och en gammal vinranka som slingrar sig i taket. 









Vindruvan som slingrar sig är 
en Boskoop Glorymed små, söta druvor, 
och på dem har jag nu kokat en egen gelé



Gelé på vindruvor
ca 1 liter gelé

2,5 l vindruvor,
(ger ca 6,5 dl saft)
Citron, 
(1 st/avrunnen liter saft)
Syltsocker,
(9 dl/liter saft)

Gör så här
Skölj och avstjälka druvorna
Koka druvorna på låg värme tills de släpper saften, 
ca 15 minuter, mosa druvorna under kokning
Sila saften i silduk 
(vanlig sil funkar också om kärnorna inte är så små så de går igenom nätet)
Mät upp den avrunna saften i en gryta
Tillsätt saften av 1 citron per avrunnen liter saft
Koka utan lock i 5 minuter
Rör ner 9 dl syltsocker per liter saft, lite i taget
Koka sakta utan omrörning i 10-15 minuter
Efter 10 minuter, häll upp lite gelé på en kall tallrik och dra en sked igenom,
om gelén inte rinner ihop är den klar, annars koka lite till, 
men inte mer än 20 minuter totalt
Ta av grytan från värmen och låt stå i ca 5 minuter
Skumma av
Häll gelén på rena och varma burkar
Fyll till brädden då gelén krymper när den svalnat
Sätt på lock
Förvaras i kylen


4 kommentarer:

  1. Gelé på vindruvor. Det har jag inte hört om innan. Låter gott. Har en pytteliten vindruvsranka som jag själv har drivit från ett litet skott. Får bli större kruka nästa år. Kanske det kan komma vindruvor om jag har tur. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade inte jag heller förrän jag hittade receptet i en trädgårdstidning, och det blev ju riktigt lyckat :) Kram

      Radera
  2. Jag har gjort så som receptet föreskriver. Det möglade efter 3 veckor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, vad tråkigt :(
      Följande text är tagen från Dansukker.se
      "Hygienen är viktig för hållbarheten. Både burkar och lock ska vara noggrant rengjorda. Fyll på burkarna ända upp till kanten och sätt sedan snabbt på locken. Var också noga med att skumma av sylten innan den fylls på i burkarna. Det är i luften och skummet som mikroorganismer som kan göra att sylten möglar finns. Försök också att hitta bär och frukt av jämn och hög kvalitet. Ett enda dåligt bär kan försämra hållbarheten på hela ditt syltkok."

      Nu vet ju inte jag vad som har gått snett med din gelé, men det är ju lätt hänt, så det kan vara en mikroorganism har smugit sig in i din gelé. Bättre lycka nästa gång, om du vågar prova igen. Mvh Birgitta

      Radera