fredag 14 juni 2013

Den 3:e rätten lika enkel och god som de 2 tidigare

Tidigare i veckan har jag lagat två middagsrätter som jag själv
inte kan ta åt mig äran för utan det är Sara Begner som ska äras för teriyakilaxen och den baconlindadekycklingfilén. Den 3:e och sista rätten av Saras recept som jag hade planerat att laga blir en krämig köttfärssås med champinjoner. Lika enkel och god som de 2 tidigare.

Krämig köttfärssås med champinjoner
4 portioner
 
1 hackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
500 g nötfärs
250 g champinjoner delade i kvartar
2 msk matolja
2,5 dl grädde
1 oxbuljongtärning
2 tsk sambal oelek
 
Till servering
Spagetti
Ruccola
Riven parmesan
Morötter
 
Gör så här
Bryn, lök, vitlök, nötfärs och champinjoner
Tillsätt grädde, buljongtärning och sambal oelek
Låt puttra i 10-15 minuter
Koka spagetti
Toppa spagettin och såsen med ruccola och parmesan

 


2 kommentarer:

  1. Grädde i köttfärssås är ju så himla gott, krämigt och lyxigt! Igår använde jag ajvar i också, det blir så sjuuukt gott - testa!

    SvaraRadera
  2. Ajvar får det bli nästa gång jag lagar köttfärssås, säkert redan nästa vecka då det är en rätt som är stadigt återkommande i vår familj :)

    SvaraRadera