fredag 28 februari 2014

Jag har inte tid...

...är en vanlig kommentar. Vi har alla 24 timmar att förfoga över, varken mer eller mindre. Varför känns det då som att en del har mera tid än andra? Hemligheten är att kunna prioritera. Kan kännas väldigt svårt när det finns så mycket man borde, måste och vill göra på dessa 24 timmar. Känner du att "Jag har inte tid", sätt dig då ner och fundera på vad som är viktigt för just dig och gör sedan en planering för vad du kan tänka dig att välja bort och vad du verkligen vill spendera din tid på. Lättare sagt en gjort, kanske du tänker, men gör ändå ett försök och se om du kan lyckas få "loss mer tid". En annan grej jag tror många har svårt med är att säga "nej", att man tar på sig fler uppdrag än man hinner med för att man inte kan säga "nej". Något att tänka och träna på om man känner att "Jag har inte tid". Även mitt dygn består av 24 timmar och det finns mycket jag skulle vilja göra men på något sätt har jag lärt mig att inte gräma mig över de sakerna och att ignorera känslan att inte hinna med det jag skulle vilja. Jag är här och nu och gör det jag gör just nu, det andra får jag ta en annan dag, när "Jag har tid"...
Numera har alla människor en klocka men ingen har tid.
Byt ut det ena mot det andra - ge bort klockan och ta er tid.
                                                                        
                                                                                         Okänd

1 kommentar:

  1. Så rätt så! Tyvärr verkar det vara lite "fint" att prata om hur mycket man har att göra och hur lite man sover. Det går tydligen att skryta om det på något sätt. Som om man skulle vara mer viktig eller mer ambitiös om man "har många järn i elden" och far och flänger hela dagarna och aldrig sover. Jag tycker i alla fall ofta att jag stöter på människor som med stolthet berätta om hur sent de arbetade, hur lite de sov, hur lite annat de hinner, hur många möten de ska på, hur många föreningar de sitter med i...
    Var och en får göra sina val men då också stå till dem och ta konsekvenserna. Skyll inte dina val på mig tänker jag.
    För min del är det viktigt att ha lugn och ro runt mig. Jag försöker göra medvetna val.

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera