måndag 31 mars 2014

Hemlagad husmanskost

 Igår blev det hemlagad husmanskost till middag.

 Oxrullader med bacon, saltgurka och dijonsenap
 
4 portioner

600 g lövbiff
4 tsk dijonsenap
120 g bacon
1 stor saltgurka
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
3 msk smör
1 finhackad gul lök
1 msk tomatpuré
2,5 dl vatten
3 dl grädde
2 msk oxfond

Till servering
Kokt potatis
Svart vinbärsgelé
Pressgurka

Gör så här
Lägg köttskivorna på en skärbräda
Bred på senap
Lägg en baconskiva på varje köttskiva
skär saltgurkan i 0,5 cm breda stavar
Lägg gurkan mitt på köttskivorna så de sticker ut på sidorna
Rulla ihop köttbitarna
Stick igenom tandpetare så de håller ihop
Salta och peppra
Lägg i hälften av smöret i en stekpanna
Stek rulladerna hastigt runt om så de får färg
Lyft ur rulladerna
Klicka i resten av smöret
Stek löken mjuk
Tillsätt tomatpuré
Rör om
Lägg tillbaka rulladerna i pannan
Häll på vatten, grädde och oxfond
Låt småputtra under lock ca 35 minuter

2 kommentarer:

  1. Jag lagade oxrullader förra söndagen.. Då hade jag rödlök och ansjovis som fyllning. Så gott! Nästa gång ska jag testa ditt recept, det ser också gott ut.
    / Siv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Siv! Rödlök och ansjovis låter som en god fyllning. Du provar min, så provar jag din :)
      Kan dock dröja ett tag innan det blir rullader här igen, det var nämligen första gången jag lagade rullader och är alltså inte en vanligt förekommande rätt här hos oss, men nu har jag ju en anledning till att laga det snart igen :)

      Ha det gott!/ Birgitta

      Radera