tisdag 15 april 2014

Börja blogga

Att blogga, men framför allt att läsa andras bloggar är såå inspirerande, och att ha en egen blogg där jag själv bestämmer vad som ska skrivas och vad som ska visas är ett utmärkt sätt för mig att få utlopp för min kreativitet. När jag började blogga visste jag egentligen inte exakt vad jag skulle blogga om, och det tror jag nu i efterhand inte heller är det allra viktigaste, utan det som drev mig var att få bygga upp själva sidan, att bygga en blogg. Vilken bloggportal skulle jag använda, hur ville jag att layouten skulle se ut, vilket typsnitt passade bäst, vad skulle jag kalla min blogg och hur skulle jag få folk att uppmärksamma min blogg och börja läsa? var några av alla frågor som dök upp. Det har uppstått många frågor som en efter en med tiden har fått sina svar, iaf de flesta, och som bidragit till att jag nu vet och kan så mycket mer än för två år sedan, då jag bestämde mig för att starta en blogg. I min första blogg, Studio Livskraft, skrev jag om sånt som för mig kändes viktigt i livet just då. Men snart insåg jag att eftersom en stor del av livet kretsar kring att laga mat och att äta så blev det en hel del inlägg med mat och recept, en insikt som ledde till att jag även startade Min Lilla Kokvrå. Min Lilla Kokvrå startade jag alltså inte för att jag brinner för att laga mat, utan för att laga mat och äta är något man gör dagligen och därmed är ett perfekt ämne att skriva om, med stora chanser till nya uppslag så gott som varje dag. Som en extra bonus har det även inneburit att vi i vår familj numera äter betydligt mer varierat och allsidigt än tidigare, man måste ju hela tiden leverera nya recept i bloggen. Men matbloggen har med tiden blivit så mycket mer än bara mat, för det är som sagt min kreativa ådra som får sitt lystmäte i bloggen. Jag har alltid gillat att pyssla och arbeta med händerna och det blev lite för komplicerat att dela med sig av både matlagning och annat pyssel i två olika bloggar, därför bestämde jag mig för att lägga ner Studio Livskraft och bara ägna mig åt Min Lilla Kokvrå, med den följden att det numera inte bara är mat och recept i bloggen, utan så mycket mer. Det finns ju så mycket roligt jag tycker om att göra, baka, arrangera blommor, påta i trädgården, sy, rita, måla, och iom bloggen får jag nu lättare utlopp för min kreativitet, och kan dessutom samtidigt dela med mig av mina tips och idéer till dem som är intresserade och vill veta. Bloggandet har med tiden blivit en del av min vardag, en hobby som får mig att skingra tankarna och att koppla av.
Om du går och funderar på att börja blogga men inte riktigt vågar, inte vet hur du ska göra eller helt enkelt inte kommer till skott så kan jag rekommendera dig att läsa en artikel skriven av VisaLiza, en av de bloggare jag följer, där hon bl a delar med sig av tips på hur du kommer igång med att blogga, vad du bör tänka på när du startar och hur du gör för att få läsare; Börja blogga, det är bara att klicka på länken så kommer du till artikeln. Lycka nu till med ditt bloggande :)
En bild till ett inlägg är ett måste, även om bilden inte har något som helst att göra med det som står skrivet. Att fota är även det ett sätt för mig att få utlopp för min kreativitet, vilket innebär att jag ofta får äta kall mat till middag ;)

2 kommentarer:

  1. Så roligt att få läsa dina perspektiv på bloggandet. Både det du skrivit här och kommenterat hos mig. Bloggandet är verkligen en spännande resa att befinna sig på! Tack för att du länkar till min artikel på Livåleva :D Liza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sannerligen en resa, med både djupa dalar och höga berg, ibland ifrågasätter jag varför jag egentligen håller på och ibland är jag kung på bloggen :) Men det är som sagt en spännande resa och jag ska fortsätta den ännu en bit och se var jag hamnar.

      Radera