måndag 15 februari 2016

Flexitarianens vegoburgare med avokado och vietnamesisk sallad

Ni kanske undrar hur det har gått för mig att införa vegetarisk mat här hemma? 
Min ambition var att iaf en dag i veckan äta vegetariskt, men riktigt så kan jag konstatera att det inte har blivit. En hel del grönsaker äter vi, vilket vi gjorde även tidigare, men det är nästan alltid någon form av kött till grönsakerna. Tycker det är svårt att hitta recept som passar vår familj. Inser att det kommer vara svårt att äta vegetariskt så länge vi är fyra viljor här hemma, hade det bara varit jag själv skulle det inte vara några problem. 
När jag fick se kokboken Flexitarianens kokbok, mycket grönt, lite kött, blev jag glad och tänkte att den kokboken måste passa oss och vara en bra hjälp för oss att föra in mer grönt på menyn. Jag köpte boken men måste säga att den var lite av en besvikelse :( Återigen var det en kokbok som iaf jag inte tycker innehåller rätter som passar oss i vår vardag. Visst finns det mycket goda och tilltalande recept men inte som jag tycker passar direkt till vardags.
Ett recept som jag tycker är ett perfekt vegetariskt vardagsrecept är vegetarisk lasagne, som även är flitigt klickat här på bloggen. Det receptet hittar du HÄR.
Men visst finns det några bra recept även i Flexitarianens kokbok som passar till vardags, t ex grillad vegoburgare med vietnamesisk sallad och avokado.


Vad är då vitsen med att införa mer vegetariskt på menyn? Jo, för min del handlar det om rent hälsomässiga skäl.  Forskning har visat att kött och andra animaliska produkter har hälsonackdelar. De innehåller för mycket protein, ofta för mycket fett och för litet fibrer. Enligt livsmedelsverket bör vi inte äta mer än 500 gram rött kött i veckan, och det är man ju snart uppe i om man räknar ihop korven, köttfärsen, pålägget och köttbiten till helgen, utan istället byta ut det röda köttet mot vitt kött och vegetabilier. Där av anledningen till att jag vill införa en vegetarisk dag här hemma. Sen finns även miljöaspekten, som t ex att utsläppen av koldioxid påskyndar växthuseffekten.  


Vegoburgare
5-6 stycken

200 g frysta sojabönor
2 vitlöksklyftor
1 liten röd chili
1 citron
100 g naturella cashewnötter
200 g kokt, kall potatis
Salt och peppar
Till servering
2 avokador
1 lime
Hamburgerbröd

Gör så här
Tillaga bönorna enligt anvisningarna på förpackningen 
Spola dem under kallt vatten och låt dem rinna av ordentligt
Skala vitlöken och finhacka den och chilin
Riv skalet från citronen fint
Ner med allt i en matberedare tillsammans med nötter och skalad potatis
Kör snabbt till en fast röra
Kör inte för länge, då blir biffarna för lösa
Det ska fortfarande finnas crunch av nötterna
Forma biffar av smeten
Salta och peppra och stek dem i olja några minuter på varje sida 
tills de fått fin färg och är genomvarma
Mosa avokadon med en gaffel och smaka av med pressad lime, salt och peppar

Vietnamesisk sallad

100 g mangold eller pak choi
1 kruka basilika
1 kruka koriander
1 kruka mynta
70 g färsk spenat
 2 morötter
15 cm gurka
Dressing
2 msk pressad limesaft
1 msk risvinäger
1 msk japansk soja
0,5 msk fisksås
1 tsk agavesirap el ljus sirap
1 tsk sesamolja

Gör så här
Rör ihop ingredienserna till dressingen och ställ svalt
Skölj mangolden och strimla den fint
Strimla alla örter och spenat
Skala morötterna och skär dem och gurkan i tunna stickor
Lägg allt det gröna på ett sort fat
Blanda med dressingen precis före servering

Servera vegoburgarna i bröd med avokado och vietnamesisk sallad. Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar