torsdag 19 januari 2017

Overnight oats med varma bär

Standardfrukosten för min del brukar vara fiberhavregrynsgröt, en smörgås och kaffe. Men eftersom jag tänker försöka minska på mängden gluten har jag den senaste tiden ätit lite olika till frukost. 
Gröten har jag svårt att sluta med, den är en riktigt bra start på dagen som gör att jag känner mig mätt och har energi fram till lunch. Dessutom håller den magen i trim på ett bra sätt. Det är smörgåsen som jag vill byta ut mot annat. 
Det har t ex blivit smoothie gjord på bär, yoghurt och Spelt dreammosad banan med keso och avokadoröra med lime.
Härom morgonen gjorde jag dock en variant på gröten, en kall overnight oats
Jag toppade gröten med varma bär, hackade valnötter och rostade kokosflingor, som fick ersätta smörgåsen.
Vill man ha gröten lite sötad ringlar man förslagsvis honung över.


Overnight oats med varma bär
1 portion

0,5 dl naturell kvarg
1 dl mjölk
0,75 dl havregryn
0,5 krm vaniljpulver
0,5 krm kardemumma
Till servering
0,75 dl bär, värmda
Valfria nötter
Rostade kokosflingor
Ev flytande honung

Gör så här
Blanda kvarg, mjölk, havregryn, vaniljpulver och kardemumma väl
Låt stå i kylen över natten så havregrynen sväller
Servera gröten med varma bär, nötter och kokos





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar