söndag 12 februari 2017

Kost- och motionsdagboken v 6

Lite snö som omväxling.

Veckorna rullar på och magen sköter sig fin, fint. 
Huvudvärken upplever jag har minskat. Jag undrar om det bara är en tillfällighet eller om kosten verkligen har betydelse.
En annan anledning till att jag vill prova på om kosten kan påverka hur jag mår är att jag emellanåt har värk i kroppen. Jag har under åren haft funderingar kring om väderomslag påverkar min värk, och under fredagen började det plötsligt snöa...
Vädret har varit rätt stabilt under de veckor som jag nu fört min kost- och motionsdagbok och jag har inte upplevt någon värk, men under fredagsförmiddagen när det började snöa så började det även värka i kroppen. 
Det speciella med min värk är att det värker bara i lederna på höger sida. 
Axel, armbåge, höft, knä och vrist, på höger sida. Märkligt, men det är så det är. Om det beror på vädret eller ej kan jag kanske få svar på om jag fortsätter att notera värk och väder och se om jag kan se något samband.

Veckan som gått:

Vecka 6


Måndag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, keso och vindruvor
Dryck:Kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck:Vatten, kaffe
Dryck:Vatten
Mellanmål:Clementin
Dryck:Vatten
Middag:Köttfärssås och pasta,grönsallad
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Surdegsbröd med kallrökt lax och leverpastej med smörgåsgurka
Dryck:Te

Tisdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, keso och kallrökt lax
Dryck:Proviva,kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck: Vatten,kaffe
Lunch:Sötpotatisgryta med torsk och skaldjur,apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Apelsin
Dryck:Vatten
Middag:Korvstroganoff med pasta, tomat och gurka
Dryck:Vatten
Mellanmål:Kvarg med yoghurt och banan, toppat med crunchy granola och blåbär 
Dryck:Proviva
Träning:70 min step-up med styrka
Magen mådde:Magen kändes något svullen när jag vaknade, och rumlade om efter frukosten. 
Vad är orsaken? Pasta eller surdegsbröd, eller kanske köttfärs? Svårt att veta. 

Onsdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, keso och kallrökt lax
Dryck:Proviva,kaffe
Mellanmål:Äpple
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Korvstroganoff med pasta,apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Banan
Dryck:Vatten
Middag:Kassler med ris och bearnaisås (pulver),morot
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Revben och potatismos (rest från lördagen),kvarg med yoghurt,blåbär och crunchy granola 
Dryck:Te
Idag mår jag:Åt pasta igår, men det kände jag inte av i magen på morgonen idag. Däremot har jag fått virus på stämbanden. Men det har nog inte så mycket med kosten att göra ;)

Torsdag
Frukost:Kvarg med yoghurt och banan, toppat med crunchy granola 
Dryck:Proviva,kaffe
Mellanmål:Äpple
Dryck:Vatten, kaffe
Lunch:Kassler med ris och bearnaisås,apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Clementin
Dryck:Vatten
Middag:Currykyckling med blomkålsris
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Surdegsbröd med leverpastej och ost
Dryck:Te 

Fredag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, keso och inlagd sill
Dryck:Proviva,kaffe
Mellanmål:Äpple
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Currykyckling med blomkålsris,apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Clementin
Dryck:Vatten
Middag:Stekt lax med potatis och citronsås,gräddyoghurt med vanilj och hjortron
Dryck:Cider

Lördag
Frukost:Kvarg med yoghurt, fruktsallad, granola,kokt ägg
Dryck:Proviva,kaffe
Dryck:Vatten
Middag:Räksmörgås på surdegsbröd
Dryck:Vin
Träning:3 km promenad

Söndag 
Frukost:Kvarg med yoghurt, äpple, granola,keso, leverpastej och gurka
Dryck: Proviva,kaffe
Lunch:Kålsoppa med frikadeller,surdegsbröd med ost
Dryck:Vatten
Middag:Wokad kyckling med bambuskott och champinjoner och ris
Dryck:Vatten
Träning:3 km promenad,45 min yoga

Godis och annat onödigt gott
Även den här helgen har vi firat dottern som fyllt år.
Redan på fredagen kom första gästerna och det blev lite gott till efterrätt, godis vid Tv:n och några cider till det.
På lördagskvällen blev det räksmörgåsar med vitt vin och snacks till Mellon.
Och på söndagen blev det födelsedagsfika med fikabröd och smarrig frukttårta. 


Men nu är det slut på firandet för den här gången.
Viruset jag kände av i halsen i onsdags blev det inget särskilt med. Lite tjock och rosslig i halsen ett par dagar men nu är det som borta. Det kom av sig, helt enkelt.
Vilket antagligen också har med kost och motion att göra, att man bygger upp ett bättre immunförsvar när man äter varierat och mycket frukt och grönt,
och att man rör på sig, och då gärna ute i friska luften.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar