tisdag 18 juli 2017

Enkel laxgryta

När mannen och jag kom hem från Finland i söndags fanns det inte mycket i kylen att laga lunch av, bara en bit halvtorkad purjolök låg där. 
Ingen av ungdomarna hade tänkt på att handla innan vi kom hem...
Men lax fanns i frysen, ris i skafferiet och örter i grönsakslandet, så det enda som sonen behövde åka och handla var creme fraiche, så vi kunde laga en enkel laxgryta. 
Ingen smaksensation men den mättade. 

Enkel laxgryta
ca 6 portioner

600 g lax i bitar
1 msk olja
0,5 purjolök
1,5 msk tomatpuré
5 dl creme fraiche
1,5-2 dl vatten
2 tsk torkad oregano
ca 1 tsk salt
2-3 krm svartpeppar
1 dl färska örter, hackade

Gör så här
Skölj, ansa och grovhacka purjolöken
Hetta upp oljan i en gryta på medelvärme och svetta purjolöken
Tillsätt tomatpuré och låt fräsa en stund
Häll på creme fraiche och vatten och låt det koka upp under omrörning
Smaka av med salt och kryddor
Koka grytan i ca 2-3 minuter
Tillsätt de färska örterna
Sänk värmen så att grytan sjuder och tillsätt laxen
Låt den sjuda, inte koka, i ca 3-4 minuter
Servera med ris


I veckan innan jag åkte till Finland fick jag två behandlingar av en naprapat eftersom jag gått och haft ont nacken en tid. Behandlingarna gjorde mig oerhört illamående och trött, men veckan i Finland gjorde susen och jag kände bara av att nacken var stel på morgnarna och i vissa rörelser.
Men så kom jag hem och det behövdes vattnas i trädgården...
Och igår kom illamåendet tillbaka och jag är trött och har ont i nacken :( 
Illamåendet är dock inte ihållande som innan Finland, utan kom över mig på morgonen på väg till jobbet och sedan i bilen hem. 
Det sämsta för nacken är ju att bli för still och inte röra på sig, så ikväll tänkte jag gå på ett step-up-pass på F&S, men kanske inte veva så förskräckligt med armarna ;)
och på torsdag tänker jag simma, träning som är skonsam för kroppen. 
Sedan blir det till att vara försiktig med att bära tungt och inte överanstränga nacke och axel/skulderparti, så hoppas jag att nacken blir bra med tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar