torsdag 3 augusti 2017

Enkel fiskgryta med sparris och dragon

Jag räknar fisk som snabbmat och lagar gärna fiskgryta när jag kommer hem efter jobbet. Till den här grytan kokade jag mathavre, ska koka en kvart, för jag ville stå så kort tid som möjligt i köket. Annars passar det bra med kokt potatis till.
Funkar bra i matlådan också.


Enkel fiskgryta med sparris
8 portioner

ca 800 g lax
Salt
500 g färsk grön sparris
200 g salladslök
4 dl creme fraiche
2 msk fiskfond
2 dl vatten
2 tsk torkad dragon
1 citron, saften
0,5 tsk salt

Gör så här
Skär fisken i halvstora tärningar och krydda dem med salt
Bryt av det nedersta på sparrisen
Skär sparris och lök i bitar
Fräs lök och sparris glansig i olja
Koka upp creme fraiche, vatten, fiskfond och dragon i en gryta 
Lägg ner sparris och lök i grytan och låt koka ihop ett par minuter
Smaka av med citronsaft och salt
Koka upp grytan och lägg ner fisken
Rör om
Ta grytan från värmen och låt stå i ca 5 minuter

1 kommentar:

  1. Låter enkelt och gott. Sparris är en favorit hos mig. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera