fredag 25 augusti 2017

Gotland

Ni har ju redan sett en hel del bilder från min semester på Gotland men jag tänkte ändå att jag ville göra en sammanfattning av allt vi hann med att se och göra under våra två veckor.
Till exempel så var vi på Fårö en dag och besökte bland annat Bergman center.

Väderprognosen hade lovat vackert väder den dagen men när vi ätit vår picknick och tagit oss ett dopp vid den populära stranden Sudersand tornade molnen upp sig och det började blåsa rejält.

Därför blev vi inte så långvariga på stranden utan tog vårt pick och pack och åkte till andra sidan ön och tittade på Langhammars raukar istället.

Trots minst sagt hotfulla moln blev det turligt nog aldrig något regn, så när vi for vidare stannade vi till för dopp i en kalksjö med turkosblått vatten.

Efter doppet var det dags för något att äta och Milla hade på sin blogg tipsat om Bistro Albatross och Kutens Bensin på Fårö så vi letade oss dit.
Men på Albatross var det helt öde. Bara personalen (tror vi) som sprang hit och dit som yra höns och såg upptagna ut.

Men det låg väldigt fint precis vid vattnet.

Istället gick vi över parkeringen (de ligger grannar och man parkerar på samma parkering) till det minst sagt annorlunda Creperiet Tati som är inhyst i en gammal mack med en hel del skrot ute på gården.

Men jag blev mycket nöjd med min gallete Marilyn med lax, rom, creme fraiche, äpple och grönsaker. Mums!

Min Lilla Kokvrås foto.

Det var inte bara på Fårö vi tittade på raukar, dessa märkliga stenstoder som skjuter upp lite här och var på Gotland och skapar mystik.
Milla har även tipsat om raukar på sin blogg, HÄR, och jag blev särskilt nyfiken på en plats helt avskild från alla turiststråk. Det var inte så lätt att hitta dit då det inte är skyltat över huvud taget och vägen som leder dit är en enskild och ganska så gropig väg några kilometer genom skogen. Men väl framme hade vi hur mycket strand och skog som helst med spännande raukar nästan helt för oss själva.

Kungens sal, Mullvalds strandskog ska ni knappa in på er GPS om ni vill leta er dit.
Tyvärr var det lika dant den här dagen att det blåste lite för mycket för att det skulle vara helt behagligt att ligga och sola på stranden. Men några timmar höll vi ut iaf :)
innan vi drog vidare mot raukfältet Folhammar i Ljugarn.

Utöver dessa raukområden hann vi besöka ytterligare tre under våra veckor.

Lergrav

Huskeudd

Kyllaj

Gott om små pittoreska fiskelägen finns det också på Gotland.
Men jag tror inte de används av mer än ett fåtal fiskare numera.

Men här och där i några fiskebodar säljer de i alla fall havets delikatesser.

Gott om lamm och kaniner finns det också.
Ni vet väl att det inte heter får på Gotland, utan lamm.

Vilda kaniner måste nästan vara värre att ha i sin trädgård än mördarsniglar.
I skymningen såg vi det krylla av kaniner på åkrar, ängar och trädgårdar.
Men de är väldigt söta att titta på :)

Eftersom vi bodde så pass nära Visby var vi där ett antal gånger bara för att strosa runt och insupa atmosfären.

Och så var det ju medeltidsvecka också med marknad och en massa aktiviteter runt om i stan.
De som har mest behållning av veckan måste ändå vara de som arrangerar och deltar genom att gå "all in" och bo i lägren runt Visby och umgås hela veckan med likasinnade.
Det spelas och sjungs i gathörnen, huggs ved för att hålla eldarna igång och så säljs det en hel del krims krams på marknaden.

Vi var på två av alla föreställningar som framförs i ruinerna under medeltidsveckan. Gnistregn och Efter Tjelvar.

Vi hade två riktigt härliga veckor på Gotland!
Men nu har allvaret startat igen. Jag har dock några trevligheter att se fram emot de närmsta veckorna, som poolparty med tjocka släkten nu i helgen, kusinslaget/kräftfest med syster och kusiner om två helger och så bokmässan i Göteborg. Den har jag velat besök i många år men det har inte blivit av, men nu så...

Jag avslutar det här inlägget med en av alla fina solnedgångar vi fick uppleva på Gotland och önskar er en riktigt trevlig helg! Kram Birgitta