torsdag 28 september 2017

Kantarelltips


Verkar som det finns gott om svamp i skogarna nu. Själv har jag inte haft möjlighet att ge mig ut för att leta och skogen här hemma är ju numera skövlad så där finns ingen svamp att hitta :( 
Men som tur är har jag en svärfar som förser oss med torkade kantareller så vi klarar oss hela året :)

Beräkna att 10 g torkad svamp motsvarar ca 100 g färsk svamp. 
Blötlägg den torkade svampen i ca 30 minuter, 
släng bort vattnet och tillaga som färsk svamp.


Har du varit ute i skogen och hittat någon svamp?
Här kommer några kantarelltips och höstmat från vrån. 








Och har man varken färsk eller torkad svamp hemma 
så finns det ju alltid att köpa i affären. 

Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Ja, jag "plockar" på Hötorgets torghandel ibland:)! Jag är sån som älskar att plocka svamp, gärna rensar - men äter inte. Mina föräldrar är svamptoliga, kanske fick jag för mycket som barn? Lagar gärna till mina nära och kära, dock, så tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plocka svamp - ja, gärna. Rensa den - nja, det slipper jag gärna.
      Men äta den - naturligtvis :)

      Radera