onsdag 13 september 2017

Småpajer med dill, kantareller, skinka och fetaost och en pak choy sallad

Passar att servera på till exempel kräftskivan.

Småpajer
14 st

2 rullar färdig kyld pajdeg (à 250 g)
100 g kantareller, färska
(Beräkna att 10 g torkad svamp motsvarar ca 100 g färsk svamp
Blötlägg den torkade svampen i ca 30 minuter, släng bort vattnet och tillaga som färsk svamp)
1 schalottenlök, finhackad
2 msk smör
100 g fetaost, smulad
50 g rökt skinka
Salt
Svartpeppar
2 ägg
2 dl mjölk
1 msk hackad dill
2 krm salt
1 krm svartpeppar

Gör så här
Stansa ut 14 rundlar, ca 10 cm i diameter, av pajdegen
Tryck ut dem i muffinsformar eller i en muffinsplåt
Nagga bottnarna och ställ i kylen minst 1 timme
Förgrädda pajskalen i 200 grader i ca 10 minuter
Fräs kantareller och schalottenlök i smör
Salta och peppra
Fördela svamp, skinka och fetaost i pajskalen
Vispa ihop en äggstanning med hackad dill
Fördela äggstanningen i pajskalen
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter, eller tills pajerna är gyllenbruna


Till mina småpajer serverade jag en ljummen pak choy sallad.

 Pak choy sallad
4 portioner

2 pak choy
1 msk sesamolja
4 msk rapsolja
2  gul lök, finhackad
200 g fetaost
2 vitlöksklyftor
Citronsaft
Svartpeppar

Gör så här
Dela pak choyen i kvartar eller i mindre bitar
Lägg dem tillsammans med löken i en varm stekpanna med sesam- och rapsolja
Ånga under lock tills pak choyen är mör
Tillsätt pressad vitlök
Blanda samman
Smaka slutligen av med citronsaft
Lägg upp salladen på ett fat och smula fetaost över
Toppa med lite svartpeppar
Salladen kan serveras ljummen eller kall


2 kommentarer:

  1. Oj vad gott:)
    Kom på när jag läste ditt inlägg att jag glömt mina kantareller i kylskåpet på jobbet som jag plockade på min rast.
    Ha det gott
    Kram Milla

    SvaraRadera