måndag 27 november 2017

Juleskum i grädde på kladdiga chokladmuffins


Titta en hel tomtearmé från filmen Trolltyg i tomteskogen på 80-talet dyker upp i huvudet när jag fotar denna juldessert/julfika :Kommer ni ihåg; Var är Fjant? :
En av mina favoritfilmer. 
Mycket roligare än Beatrix Potters sagovärld som var såå långtråkig att titta på dagen före julafton. I alla fall enligt mig, då på 70-talet.
Men nu är det andra tider...
Och årets smak på Juleskum är lingon. 


Jag är egentligen inget fan av Juleskum men det finns det ju andra i familjen som är så i går bjöd jag på dessa godsaker till kaffet. Vilket blev mycket uppskattat :)


Juleskum i grädde på kladdiga chokladmuffins
16 stycken

100 g smör, smält 
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
Till garnering
Vispgrädde
Juleskum

Gör så här
Rör ihop ägg och socker, obs! vispa inte
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggblandningen
Rör till sist ner det smälta smöret
Klicka ner smeten i aluminiumformar
Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader i ca 8-10 minuter
Låt kallna
Spritsa grädde på muffinsarna 
och stoppa ner en Juleskum i varje

Ho ho ho!

2 kommentarer:

  1. Häftiga bakelser. Gulligt med tomtarna på. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Coola! Och jag älskar tomteskum!!

    SvaraRadera