tisdag 10 april 2018

Förberedelser för studentfirande

Så var det då dags igen att planera och förbereda för studentfirande. 
För tre år sedan var det grabben som tog studenten. Och jag kan rapportera att det har gått bra för honom efter det. Jobb fick han nästan direkt efter den sommaren. 
Ett jobb som sedan ledde till att han började som elektrikerlärling och till att han nu är fullbetald och fast anställd som elektriker. Känns bra i ett mammahjärta :)
Men nu är det alltså dotterns tur att springer ut i juni. 
Jag planerar även den här gången att bjuda på buffé. Sist bjöd jag på detta
Jag började i helgen med att provlaga marinerad fläskfilé och potatissallad. 
Det blev riktigt med bra efter några justeringar på potatissalladen. 
Dessutom tänkte jag ha lite snittar/starters till gästerna att fördriva tiden med medans jag plockar fram på buffén. Jag har hittat recept på lax- och gurksnittar, fetaostsnurror och chiliheta vegobitar med avokadokräm som jag tänker testlaga.

Krämig potatissallad
4 portioner

600 g kokt fast potatis
2 röd lök
2,5 msk vitvinvinäger
1 tsk salt
3 krm svartpeppar
1 äpple
2 dl matyoghurt
Mjölk
Gräslök och persilja

Gör så här
Tärna potatisen, jag använde äggskäraren. 
Skivade potatisen först åt ena hållet, vände på den och skivade sedan åt andra hållet.
Skala och skiva löken tunt, jag använde mandolin
Lägg löken i en stor bunke och tillsätt vinäger, salt och svartpeppar
Blanda väl
Tärna äpplet och lägg ner i bunken
Blanda i yoghurt och vänd sist ner potatisen
Låt stå i 5 minuter
Smaka ev av med mer salt och peppar
Tunna ut salladen med mjölk till önskad konsistens
Blanda ner önskad mängd hackad gräslök och persilja
Förvara i kylskåp

Marinerad helstekt fläskfilé


1 hel fläskfilé
Salt
Vitpeppar
2 tsk torkad timjan
Smör till stekning
Marinad
1 dl neutral olja
0,5 dl vitvinvinäger
1 tsk fransk senap
1 tsk salt
0,5 tsk vitpeppar
Färska örter

Gör så här
Bryn fläskfilén runt om i en stekpanna på spisen
Krydda rejält med salt och peppar samt torkad timjan
Efterstek köttet i ugn i 150 grader i ca 20 minuter, till innertemperatur ca 63 grader
Låt köttet svalna och skär det sedan i tunna skivor
Blanda ingredienserna till marinaden och slå den sedan över köttet som nu svalnat
Strö hackade färska örter över köttet
Ställ fläskfilén kallt över natten och servera nästa dag

Att räkna ut mängden mat till en buffé kan vara lite trixit men jag räknar att 100 g kött, fisk eller fågel räcker per portion när det finns annat att dryga ut med. 
Och ett recept för 4 portioner kan beräknas räcka till 8-10 bufféportioner.

Jag kommer nog även att bjuda på, precis som förra gången, rimmad kyckling
Lätt att förbereda och fick tummen upp av alla.


Har ni några favoritrecept ni tar till på större kalas som kan passa på en studentbuffé? Tipsa gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar