fredag 28 september 2018

Björnbärspizza med vit choklad

Fredag! Alltid lika skönt och tillfredsställande att skriva :)
Vad har ni för planer för helgen?
Det är ju på helgerna som jag har tid att ta ut svängarna i köket så i mina planer inför helgerna brukar det ofta ingå något recept som jag vill testa. Den här helgen har jag dock ännu inte planerat in något nytt recept men det lutar åt att det blir, precis som de senaste veckorna, något smaskigt med frukt och bär. Antagligen något med päron. Päronträdets grenar behöver nämligen räddas från att knäckas.  
Men förra veckan kom björnbären i frysen till användning när jag testade ett recept på efterrättspizza från det senaste numret av Buffé. I receptet använde de hallon och pistagenötter men jag tog, som sagt, björnbär istället och valnötter som jag hade hemma. Vill man ta den enkla vägen, precis som jag, så köper man färdig pizzadeg, eller så bakar man sin egen. Vill man, precis som jag, ha portionspizzor, så tar man ut fyra rundlar ur pizzadegen, eller så gör man en stor och skär ut pizzaslizar
Alltså en efterrättspizza som kan varieras helt efter eget tycke och smak, som passar lika bra på en efterrättsbuffé som ensamrätt men även som ett smarrigt mellanmål en kall och ruggig höstdag.
Vad ni än har för planer och tar er för så önskar jag er en riktigt skön och härlig helg!


Björnbärspizza med vit choklad

1 pizzadeg, ca 400 g
100 g färskost
0,5 tsk vaniljsocker
250 g björnbär
75 g vit choklad
0,5 dl valnötter, grovt hackade
1 msk flytande honung
Citronmeliss till garnering

Gör så här
Rulla ut pizzadegen på en bakplåtspappersklädd plåt
Blanda färskost med vaniljsocker och 
bred på pizzan
Strö över björnbären
 och riv den vita chokladen över
Grädda i 225 grader mitt i ugnen i 10-15 minuter
Strö över valnötter och citronmeliss
Ringla över honung

2 kommentarer:

  1. Tänk, jag har aldrig testat efterättspizza! Men det låter galet gott!

    SvaraRadera