fredag 8 februari 2019

Stekt lax med wokad kål och avokadokräm

Jag är inte den som direkt freestylar i köket, utan håller mig helst till ett recept, men häromdagen klev jag utanför boxen och knåpade ihop mitt alldeles egna recept.  
Och det blev riktigt gott. Stekt lax med wokad kålsallad och avokadokräm. 
Toppat med granatäpplekärnor, fetaost, persilja och chiliflakes.


Du behöver ett halvt stort kålhuvud eller två fjärdedelar vardera om du väljer som jag både vit- och rödkål. Skär kålen i strimlor. Hetta upp woken eller stekpannan och fräs lite vitlök i olja. Stek vitkålen snabbt (ca. 2 minuter) i vitlöksoljan och låt den få lite färg här och där, det ger god smak och ser vackert ut. 
Salta och smaksätt med salt och svartpeppar när kålen är klar
Mixa 1 avokado, 0,5 msk crème fraiche, 1 tsk limesaft, 0,5 tsk sweet chili och 0,5 finriven vitlöksklyfta. Smaka av med salt och peppar. 
Stek laxen i medelhet panna i lika delar smör och olja tills den fått en gyllenbrun färg. Krydda med salt och citronpeppar.
Lägg upp på fat och toppa med granatäpplekärnor, fetaost, persilja och chiliflakes. 

Men hörrni, det är ju fredag! Hur skönt är inte det!? Tänker ni fira på något sätt? 
Jag ska till frissan efter jobbet och så blir det nog ett glas rött till potatisgratängen och köttet som mannen ska bjuda på ikväll :)

Ha det gött och trevlig helg!

Kram Birgitta

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att du gjorde ett eget recept. Det ser supergott ut. Härligt att få gå till frissan och bli fin. Vi firade fredag med en god räkrätt ur Linas Kokbok. Tycker faktiskt den är riktigt bra. Har redan provat fyra recept ur den och de var alla goda. Ha en härlig helg Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med kokbok som man verkligen har användning av. Oftast tycker jag det är för avancerade recept som inte riktigt passar till vardags. Kram

      Radera
  2. Vad kul att du vågade "freestyla" i köket och att det blev ett lyckat resultat :). Det ser riktigt fräscht ut. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur 🙌
      Blev som sagt riktigt gott 👍

      Ha en bra dag du med Tove!

      Radera