söndag 1 september 2019

Mjuk plommonkaka

Plommonträdet dignar av plommon just nu.
Och det går ju verkligen att göra en hel massa saker med denna frukt. 

 

Stekta plommon med mandelsmul, 
till exempel. Mums!







Men idag tänkte jag dela med mig av ett recept på en mjuk kaka med plommon som jag bakade igår. Jag åt den när den fortfarande var nybakt och ljummen, med ett glas mjölk till, och jisses, vad det var gott :)
Vill du göra den lite festligare, vilket egentligen inte behövs för den är såå god som den är, kan du servera lite vaniljsås till.
Och vill man kan man byta ut kanelen mot kardemumma istället. Det är en smaksak.


Mjuk plommonkaka med kolatouch

100 gram rumsvarmt smör
1 dl brun farin
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kanel
2 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
3 hela ägg
0,5 dl mjölk
1 dl neutral olja
2 tsk pressad apelsinsaft
Skal från en apelsin
Plommon
Pärlsocker

Gör så här
Smörj en springform med smör och bröa formen
Vispa ihop smör och socker
Rör ner äggen, ett i taget, i smeten
Tillsätt därefter apelsin, olja och mjölk
Vänd om varsamt och vänd till sist ner de torra ingredienserna
Häll ner smeten i formen
Dela plommonen på mitten, ta ur kärnan
Skär varje halva i ca 3 bitar och fördela i valfritt mönster i smeten
Strö över pärlsocker
Grädda kakan i 180 grader mitt i ugnen i ca 35 minuter, 
den ska inte vara kladdig när du känner på den
Täck med lite aluminiumfolie mot slutet om du tycker att den blir för mörk
Låt svalna i formen en stund så att den hinner sätta sig
Låt den därefter svalna under duk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar