lördag 5 oktober 2019

Äppelpaj med karamelliserad och knäckig yta

Har ni någon favoritäppelpaj? Brukar ni köra smuldeg över äpplena eller pajbotten med äpplena ovanpå? Det här är typ en variant mitt emellan. Äpplen i botten med pajdeg över. I ugnen får den sedan en härlig karamelliserad och knäckig yta. 

                                               Mums, säger jag bara!


2,5 dl vetemjöl
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 ägg
100g smör
1 kg röda äpplen (gärna svenska)
1 tsk kanel

Gör så här
Starta ugnen på 200 grader
Lägg smöret i en springform på 23 centimeter i diameter och 
ställ in i ugnen så smöret smälter
Använd gärna folie under formen så det inte läcker ut smör i springan
Låt svalna
Blanda vetemjöl, strösocker, vaniljsocker, salt och 
bakpulver i en bunke
Vispa upp ägget i en skål och ha ner det smälta smöret

Smöra formen med resterna av det smälta smöret
Vispa ihop smöret och ägget och rör sedan ner i mjölblandningen
Forma till en deg
Skala och kärna ur äpplena
Skiva/klyfta och fördela ut i springformen
Pudra över kanel och platta ut degen ovanpå så det täcker 
Ställ in och grädda längst ner i ugnen i 40 minuter i 200 grader
Avsluta med att pudra över ett tunt lager kanel på den färdiggräddade pajen
Servera med vaniljsås


3 kommentarer:

  1. Liknar en paj jag gjorde för många år sedan, alla älskade den. Jag åt den så ofta så jag föråt mig på den :( :) Just nu är min favorit äpplen i form med massa toscatäcke över. Kanske inte paj men gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äpplen med toscatäcke är ju gott! Äter du det som en dessert med kanske en klick grädde till eller mer som ett mellanmål?

      Radera
    2. Som efterätt men utan grädde. Brukar alltid köra dubbel sats toscasmet så det blir riktigt kladdigt :)

      Radera