lördag 16 november 2019

Makaronipizza en gråtråkig novemberdag

Som jag skrev om igår så skulle vi till grabben och hälsa på i hans lägenhet.


Jag tycker han har lyckats få den riktigt mysig och ombonad med en industriell touch. Vilket ju är passande när han bor i en av Norrköpings gamla yllefabriker :)

Idag har det varit en synnerligen grå och trist novemberdag :(
Som jag har försökt att pigga upp med ett för mig nytt recept. Makaronipizza! 
Har ni lagat det någon gång?
Jag hade aldrig hört talas om den rätten förrän igår när pensionärer och personal på boendet där jag jobbar pratade om vad de skulle äta på kvällen. 
En perfekt lättäten rätt för äldre. Men även för barnfamiljer. För vilken unge gillar inte pasta och pizza?! Dessutom sköter den sig själv i ugnen så man kan pyssla med annat.
Själv skulle jag kalla det för makaronipudding med tomat, champinjoner och oregano.


 Makaronipizza
4-6 portioner

ca 1,5 l kokt pasta
ca 200 g skinka, korv eller köttrester
2 gula lökar eller liten purjolök
ca 2 dl riven ost
Äggstanning
3 ägg
4 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svart peppar
Topping 
Tomater
Champinjoner
Basilika och oregano
Riven ost

Gör så här
Bred ut pastan i en ugnsfast form
Skär skinka, korv eller kött i strimlor
Skala och hacka löken
Blanda kött, lök och det mesta av osten med pastan
Vispa samman äggstanningen
Häll över pastablandningen
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader
i ca 20 minuter
Ta ut formen ur ugnen och 
täck ytan med skivade tomater och champinjoner
Strö över torkad basilika, oregano och ost
Grädda i ytterligare ca 10 minuter 
eller tills osten smält ner
Servera med en sallad


Har man inte färdigkokt pasta i kylen så kan man göra makaronipizzan snabbt 
och enkelt med okokta snabbmakaroner istället.
Ett recept jag dock inte har testat, bara googlat fram på nätet. 

4-6 portioner

6 dl snabbmakaroner
4 ägg
8 dl mjölk 
2,5 dl tomatsås
Salt och peppar
Förslag på topping
Salamiskivor, korv, räkor eller tonfisk
1 dl finhackad purjolök eller vanlig lök
1 finhackad paprika
3 dl riven ost
Basilika och oregano
  
Gör så här
Smörj en långpanna och lägg i de okokta makaronerna
Vispa ihop ägg, mjölk och tomatsås
Smaka av med salt och peppar och
häll över makaronerna
Strö på alla grönsakerna, pålägg och örter
Avsluta med osten och 
grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 30 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar