måndag 4 maj 2020

Skaldjurssoppa kokt på räkfond av skal

Det har blivit en del räkor på sista tiden och skalen från dem har jag sparat i frysen. 
Igår tog jag fram dem och kokade en fond som jag sedan kokade en skaldjurssoppa av. Klart värt besväret att koka sin egen fond. Det sitter så mycket smak i skalen.


2 portioner

ca 400 gram räkskal
6 dl vatten
1 msk olja
1 morot 
1 gul lök
1 solo vitlök
1 msk tomatpuré
0,5 tsk salt
1 krm cayennepeppar
1 krm timjan
1 dl vitt vin
1 dl grädde
0,5 msk mjöl
0,5 kg skaldjur
Creme fraiche 
Kryddgrönt

Gör så här
Skala och tärna morot och lök.
Värm olja i en kastrull med tjock botten.
Lägg i de frysta skalen och tina på medelvärme. 


Höj värmen och tillsätt morot och lök.
Fräs runt i 3-4 minuter.  


Tillsätt vatten och koka med eller utan lock i 10 minuter. 
Finhacka vitlöken och tillsätt den, 
tomatpuré, vin, salt, cayennepeppar och timjan 
och låt räkfonden sjuda i 20 minuter.
Sila sedan bort räkskalen.
Ex. slå soppan genom en sil eller ett durkslag 
ner i en ny stor kastrull.
Tryck ut så mycket buljong du kan.

 
Rör ut vetemjölet i grädden och vispa i soppan. 
Låt koka i 5 minuter och 
smaka av med salt, vitpeppar och cayennepeppar.
Servera i sopptallrikar 
med en hög skaldjur i mitten på varje tallrik 
och slå den varma soppan över. 
Skeda någon klick creme fraiche, 
eller som jag sauce verte, runt skaldjuren. 
Hackad gräslök, persilja eller dill är fint att garnera med. 

6 kommentarer:

  1. Åh, det är ju såååå gott! Blev riktigt sugen på Skaldjurssoppa.

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  2. Visst är det gott med egen räkfond! Jag har bara gjort sås på fonden förut, men måste testa soppa någon gång - men det kanske dröjer till hösten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför vänta till hösten? Soppa är ju en perfekt rätt när som, tycker jag. Eller har du andra planer för våren och sommaren som gör det nödvändigt att vänta? Nu blev jag nyfiken... ;)

      Radera
    2. Inte andra än att sitta vid havet, äta räkor och dricka vitt vin. (Då kan man ju spara räkskalen;-))
      Nej, jag tänkte mer på att det förhoppningsvis blir en varm och skön sommar även i Sverige - nu när det ser ut som om man inte kan resa.

      Radera
    3. Hav, räkor och vitt vin, låter som en kanonsommar!
      Och som sagt, det ger mycket skal till soppan i höst... :)

      Radera