söndag 3 maj 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 19 Veckoplanering, recept och inköpslista


Det blev ett litet ofrivilligt uppehåll på 7 veckor i min kost- och motionsdagbok 2020. Det kom ett virus och ett brutet ben emellan, ja alltså inte mitt ben utan mannens ;)
Men nu känns det som läge att återuppta rutinen med att i förväg planera mat, inköpslista och träning. Jag har dock ändrat utformningen på min planering och tagit bort alla mellanmål. Inte för att jag inte anser att man ska äta mellanmål utan för att jag för min del bara äter frukt till mellanmål på vardagarna och på helgerna blir det högst spontant och något som oftast hoppas över, och för att det var rätt tradigt att skriva upp frukt flera gånger i veckan i planeringen ;) 
Och likaså med frukostarna på vardagarna, då äter jag oftast gröt och mjölk med antingen smoothie eller ett kokt ägg som tillbehör. Men på helgerna brukar jag variera mig och göra den lite extra festlig och mumsig, så därför har jag slopat frukosten i planeringen på vardagarna men har den med på helgerna så jag inte missar att handla hem lite extra gott till helgens frukostar.
Lunchen på vardagar har jag också tagit bort men tanken är att jag lagar lite extra av middagarna så det även räcker till matlådan dagen efter.

Upplägget i min planering är annars att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter, (vi är numera bara två i vårt hushåll). Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens tider (Friskis & Svettis pass som i dessa tider hålls utomhus) och hur veckoplaneringen på jobbet ser ut.

V 19
Måndag
Inköp
Middag
Skinkpaj med purjolök och spenat Färdig pajdeg
Skinkspill
Purjolök
Babyspenat
Riven ost
3 dl matlagningsgrädde




Tisdag
Inköp
Middag
Krämig torsk i basilikasås 400 g torskfilé
3 dl grädde
Fiskfond
1 kruka basilika
Salladslök
Träning
Simma 45 minuter

Onsdag
Inköp
Middag
Nudelwok med tofu Äggnudlar
270 g tofu
300 g Asien wok soya
1 röd paprika
200 g champinjoner
100 g spetskål
100 g böngroddar




Torsdag
Inköp
Middag
Tonfisksoppa med potatis och rotfrukter 2 b tonfisk
Rotfrukter
Fiskbuljong
Träning
Cykla 45 minuter

Fredag
Inköp
Middag
Taco 500 g blandfärs
Tacokrydda
Tacoskal
Grönsaker
Tacotillbehör





Lördag
Inköp
Frukost
Lyxig frukost med rökt lax och fruktsallad Fröbröd
Kallrökt lax
Färskost med pepparrot
Sugersnaps
Lime
Frukt
Middag
Köttbullar med potatis och brunsås 500 g blandfärs
Potatis

Träning
Promenad 30 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Rostat bröd med avokadoröra och kokt ägg Lantbröd
Avokado
Ägg
Middag
Torsk med ajvartäcke 400 g torsk
1 b ajvar relish
2 dl creme fraiche
Torkad dragon
Träning




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar