torsdag 11 mars 2021

Okonomiyaki - ett insta inspo

Okonomiyaki är tydligen (efter att ha läst på på nätet) en slags matig pannkaka från Japan med strimlad vitkål, bacon och ingefära. Det här är dock en egen variant, mer som en asiatiskt omelett, inspirerad av IG-kontot @cicci_goda. Hon använde salladslök, räkor och spetskål i sin. Jag valde rödlök, musslor och vitkål.


För 2 portioner:
4 ägg, 2 dl vetemjöl, 0,5 rödlök finhackad, 100 g vitkål finstrimlad, 250 g musslor, 1 tsk sesamolja, 0,25 msk japansk soja och 0,25 tsk salt.
Gör så här: Vispa ägg, mjöl, soja, sesamolja och salt till en jämn smet. Rör ner musslor, kål och lök i äggsmeten. Hetta upp rikligt med olja i en stekpanna. Häll i smeten i formen av små plättar och vänd när det blivit en stekyta. 

Snabbt, lätt och riktigt gott!

De "riktiga" Okonomiyaki-pannkakorna serveras med majonnäs, ofta av märket Kewpie, och en speciell okonomiyakisås. Jag tog dock det som fanns hemma i asiatisk såsväg, sriracha, som gav min asiatiska omelett lite extra sting.

Jag hittade ett recept på de "riktiga" pannkakorna på Mittkök.se som jag tänkte att jag ska testa vid tillfälle, när jag hittat rätt majonnäs och rätt okonomiyakisås. Eller så gör jag helt enkelt min egna sås, som inte verkar allt för komplicerad att röra ihop :) Återkommer när det har lagats riktiga Okonomiyaki här i min lilla kokvrå :)


9 kommentarer:

  1. Just nu försöker vi spana in en del om Japan, kultur och speciellt matkulturen. Så ditt inlägg väckte vår nyfikenhet. Sambon och jag vill så gärna åka till Japan och har startat så smått att spara ihop pengar till resan. Den lär nog dröja ett tag med pandemi och kostnad.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att se körsbärsblomningen i Japan är en av mina drömresor 🌸🌸🌸

      Radera
  2. Jag gillar verkligen Okonomiyaki. Hade turen att tillbringa två veckor i Japan för många år sedan. Promenerade mycket och åt en massa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande!! Vart i Japan reste du och vad såg du när du promenerade? Vad är värt att se och göra om man reser dit? Något särskilt du kan rekommendera?

      Radera
    2. Kompisen jag hälsade på bodde i Osaka så vi utgick därifrån. Jag gillar att leva vardagsliv i länder jag besöker. Sedan köpte vi tågpass och åkte runt lite. Minns inte vad alla ställen hette. Han pratade ju japanska så vi kunde leta oss fram till små traditionella boenden vilket jag verkligen uppskattade. De som jobbade där blev lite stressade av att det kom en ivke japanskspråkig västerlänning och var så lättade över stt jag hade lärt mig några ord på japanska. Badade i varma källor, besökte badhus där jag tog sikte på två tanter för att förstå hur jag skulle göra. Vi åkte till Hiroshima och vek tranor. Åt på massa streetfoodställen och på restauranger. Vi åkte till en ö som var en nationalpark, den kände inte kompisen till innan utan vi blev rekommendera den. Nöstan en hel dag tillbringade jag i ett varuhus med massa våningar, så mycket fint så jag drömde om att hyra en container för hemfrakt. Moji var det, där ett basvaruhus. Kyoto var vi också till, minns inte vad vi gjorde men jag gillade den staden.

      Vet inte om tågpassen finns kvar, gör de det så rekommenderar jag det verkligen. En häftig upplevelse i sig att resa med japanska tåg, häftigt att se omgivningen och en frihet i att improvisera.

      Skippade Tokyo pga för lång restid dit.

      Radera
    3. Vi besökte några mindre tempel också, det var väldigt intressant. Råkade springa på ett stort också som var mer turistbelamrat.

      Radera
    4. Åh, det låter ju så kul!! Ja, det blir ju så mycket intressantare, och lättare, att se och uppleva ett land/resmål om man dels har med sig någon som kan språket och hittar/känner till de lokala sevärdheterna. bortom turiststråken. Hoppas verkligen att vi kommer att kunna resa så fritt, runt om i världen, som vi kunde innan pandemin.
      Tack snälla för tipsen! Genast klättrade Japan upp några snäpp på min " to do-lista"

      Radera
    5. Jag blev supersugen på att återvända bara av att skriva om det :)

      En annan kompis bodde där i två perioder och bloggade om det. Lite långrandigt ibland men restips och fina bilder. https://andyinkyoto.blogspot.com/?fbclid=IwAR0Lvy0TQm6d354jHQvNqvMZQk_QwtuHSKaN2cnxcFB0Ig8nBCamFVWL_fg&m=1

      Radera
    6. Tack för länken. Den ska jag kolla in!

      Radera