måndag 29 maj 2023

Rökig paprikamajonnäs till grillade grönsaker

Testade ett recept ur senaste numret av Coop MerSmak till mina wokade grönsaker idag. Nämligen en majonnäs smaksatt med rökt paprikapulver. Gott även till grillade grönsaker.
Jag hade dock ingen färdig majonnäs hemma, så jag tog och vispade ihop min egen innan jag smaksatte den enligt receptet. Till de wokade grönsakerna och den rökta paprikamajonnäsen serverade jag fröbakade fiskfiléer från frysdisken.


Hemlagad majonnäs
4 portioner

2 äggulor
1 tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
2,5 dl matolja
salt
peppar
 
Gör så här
Blanda äggulor, senap och vinäger.
Tillsätt olja droppvis under konstant vispning.
Smaka av med salt och peppar.
 
Rökt paprikamajonnäs
2 dl majonnäs
1 vitlöksklyfta, pressad

2 tsk sambal oelek
2 tsk rökt paprikapulve
r
 
Gör så här
Blanda alla ingredienser och smaka av med salt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar