söndag 13 oktober 2024

Högakusten - Skule berget, Skule skogen och Ulvön

Vi semestrade med husbilen en vecka på höga kusten i somras och min ambition var att göra tre olika inlägg från den semestern. Det första inlägget hittar man här, från vårt besök på Mannaminne. De två andra, ett från Skule berget och Skule skogen och ett från Ulvön, var förberedda men har inte blivit klara och därför heller inte publicerade. Därför tänker jag att jag slår ihop dem till ett inlägg så det blir av att publicera och vår semester på höga kusten 2024 finns dokumenterad här på bloggen.

Vacker vy över höga kusten bron.

Det var många som både vandrade och klättrade upp till Skulebergets topp.
Men vi valde den lätta vägen och tog liften upp.

 

Vi vandrade dock en slinga runt toppen
och såg vyn från flera olika håll. Fantastisk utsikt!



Touch of toppen 👌

Jo då, vi tog även liften ned igen.



Campade gjorde vi på en ställplats precis vid sjön. Med bastu!


 
Vi vandrade till Slåttdalsskrevan i Skuleskogen en dag mellan regnskurarna.
De tre kilometerna som i teorin borde vara ganska lätta att vandra visade sig vara rätt komplicerade då leden bitvis gick över regnvåta stänger och hala rullstenar och därför blev en rätt utmanande vandring för en inte längre så vig och rörlig medelålders tant.

 




 

Rätt skönt att man inte fick gå längre....


För man skulle ju tillbaks också...


 
 
Och så tog vi båten ut till Ulvön en dag.

 Ulvön visade sig inte från sin allra soligaste sida den dagen.
Men det var heller ingen trängsel.
Utsikten från det gamla Lotshuset var magnifik och Strandpromenaden med sjöbodar och sommarhus modell äldre var mysig att strosa på.
 
 


 

Näpp, det blev ingen surströmming äten på ön.
Tror inte jag missade något heller...

 Mitt bidrag till My corner of the world.

Klicka på länken till den Nya Zeeländska bloggen som varje onsdag låter bloggare runt om i världen länka till sina bloggar om du är nyfiken på vad andra gör i deras hörn av världen.

6 kommentarer:

  1. Ja det är fantastiskt fint vid höga kusten. Har varit på Ulvön en gång men åt inte surströmming. Härligt inlägg! Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ätit surströmming ett par gånger men jag har inte vant mig vid lukt och smak. Det har tvärtom bara blivit svårare att äta trots minimalt med surströmming ihop med maxat med tillbehör i klämman. Tror inte jag någonsin kommer äta det igen.
      Men till Högakusten återvänder jag mer än gärna. Det är så vackert där! Kram Birgitta

      Radera
  2. Sounds like such a wonderful trip!
    That campsite by the lake with a sauna sounds amazing!
    Ulvön looks cozy, even without the sun.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It was truly an amazing trip in a fantastic landscape.

      Radera
  3. Så fine landskap å feriere i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, så trevlig semester i fantastiskt landskap.

      Radera