måndag 14 oktober 2024

Kycklingfilé i gräddsås i stekpanna

En enkel kycklingrätt där kycklingfiléerna får puttra sig möra och saftiga i såsen i stekpannan. Servera med valfritt tillbehör. Passar med allt från potatis till bulgur och pasta.


4 portioner

4 kycklingfiléer à ca 125 g
salt
svartpeppar
1 kruka färsk basilika
3 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
 2 tärningar kycklingbuljong
200 g cocktailtomater 
 
Gör så här
Stek kycklingfiléerna på hög värme i olja i en stekpanna
tills de får en gyllenbrun färg.
Salta och peppra.
Sänk värmen när kycklingfiléerna är gyllenbruna på ytan
och låt dem tillagas nästan helt klart,
15–20 min beroende på storlek.
Tillsätt grädde och creme fraiche
och smula ner kycklingbuljongtärningarna och rör om.
Halvera och lägg i cocktailtomaterna.
Lägg i 2/3 av basilikans blad och sätt på lock.
Låt sjuda 5-7 minuter.
Den låga värmen och locket gör att de blir oerhört möra och saftiga.
Toppa rätten med resterande basilikablad.

Servera med klyftpotatis, ris, bulgur eller pasta 
och en fräsch sallad.


4 kommentarer:

  1. Kyckling kan man variera mycket och det där lät ju väldigt gott, det måste jag prova.
    Vilken härlig resa ni har gjort. Ja visst blir man orolig när barnen är ute på sina långresor, dottern flyger idag, med tre mellanlandningar så det är inte utan att jag är pirrig...
    Du var nyfiken på min tavla, jag har lagt upp en bättre bild nu. Det är tyvärr ingen gotlandsmotiv, det var en tavla jag såg som såg lite liknande ut som jag blev inspirerad av, men jag tänker att det kanske är runt medelhavet nånstans.
    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyckling kan man verkligen variera på många sätt. Och nu när jag skrev det kom jag på att det var länge sedan jag stekte hel kyckling i ugn. Prisvärt och sköter sig självt i ugnen. Det ska jag laga någon kommande söndag.
      Ja, det är verkligen oroligt när barnen är ute på sina äventyrsresor. Man gläds med dem att ha möjligheten att upptäcka världen. Men man sover bäst när de finns inom räckhål :)
      Ska kika in hos dig nu och titta på ditt alster.

      Radera
  2. Låter ju verkligen hur gott som helst. Tack för tipset. :-)

    SvaraRadera