tisdag 8 oktober 2024

Snabb äppelkaka

Kan tänka mig att det kan kännas övermäktigt för er som har äppelträd i era trädgårdar att ta hand om all mogen frukt nu! Ett rekordår i år, har jag förstått. Eftersom vi själva inte längre har några äppelträd så är jag såå tacksam mot dem som har äpplen i överflöd och gärna delar med sig. Jag fick en påse förra veckan som jag kokade äppelmos av. Och idag stod det åter igen en påse äpplen i hallen när jag kom hem från jobbet. Så ikväll blev det en snabb äppelkaka bakad. Ett supersnabbt recept, kaksmeten rörs ihop direkt i kastrullen som smöret smälts i, som jag hittade hos @lindasbakskola. Klart på ett kick!

8–10 bitar

ca 4 äpplen
1–2 msk strösocker
1–2 tsk kanel (kan bytas mot kardemumma)

Smet
125 g smör
1,5 dl strösocker
1,5 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
3 ägg

Garnering
florsocker

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och klyfta äpplena.
Lägg dem i en smord form, ca 18 x 25 cm.
Strö över socker och kanel.
Smält smöret i en kastrull. Blanda ner sockret och rör om.
Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop allt till en slät smet.
Ringla smeten över äpplena.
Grädda kakan längst ner i ugnen i 30–35 min.
Låt den svalna och pudra över florsocker.
Servera gärna kakan med vaniljsås eller vispad grädde.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar