fredag 27 juni 2014

Saftig rabarberkaka

Den här rabarber kakan vill jag minnas blev rysligt saftig och god, 
och det ser den ju verkligen ut att vara :)

Saftig rabarberkaka 
ca 12 bitar

100 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver 
1 tsk potatismjöl
150 g rabarber 
100 g mandelmassa



Gör så här
Smöra och bröa en rund form, ca 24 cm i diameter
Smält smöret i en kastrull
Ta den från värmen
Rör ner socker, ägg och mjölet blandat med bakpulver
Häll smeten i formen
Dela rabarbern i bitar och fördela i smeten 
Riv mandelmassa grovt och strö över
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 25-30 minuter

3 kommentarer:

  1. Var kommer rabarbern in i bilden? Har ingen egen blogg därav anonym. Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ewa! Tack för att du gjorde mig uppmärksam på att jag missat rabarbern i rabarberkakan. Är nu åtgärdat. Ha det gott! / Birgitta

      Radera
  2. Tack för snabbt svar, nu har jag något att göra i morgon.

    SvaraRadera