tisdag 30 september 2014

Filmjölksbröd med lingon och fänkålsfrön

Visst är det väl ändå godast med eget, hembakat bröd!? 
Och det behöver inte alls vara svårt eller ta tid att baka det. Det här filmjölksbrödet t ex, det tar bara 10 minuter att röra ihop, sedan sköter det sig självt i ugnen.

Lingonbröd med fänkålsfrön
1 bröd

5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 tsk bikarbonat
3 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl rågmjöl
1 msk mortlade fänkålsfrön
1,5 tsk salt
225 g frysta lingon

Gör så här
Blanda filmjölk, sirap och bikarbonat
Tillsätt resten av de torra ingredienserna
Blanda väl
Vänd sist ner de frysta lingonen
Häll smeten i en brödform som rymmer 2 liter
klädd med bakplåtspapper eller smord
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 1,5 timme,
för att vara på den säkra sidan att brödet är klart -
mät temperaturen, den ska vara 98 grader i mitten




2 kommentarer:

  1. Spännande bröd!

    Min gula ros kallar jag Morfarrosen. Jag grävde upp den i deras trädgård efter att morfar dött och huset skulle säljas. Den är alltså gammal men jag har inget namn på den. Doftar fräscht och bommar alltid om på hösten. Härligt!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viket vackert minne av din morfar :) Jag får väl helt enkelt kalla min för påskros tills jag hittar något bättre alternativ, eftersom jag köpte den i kruka till påsk för dess påskgula färg. Kram

      Radera