torsdag 18 december 2014

Slå in dina julklappar som ett riktigt proffs


Tycker ni om att slå in paket? Det gör jag. När jag var liten var min högsta dröm att få jobba som paketinslagare till jul på Åhléns. Då fick man stå i kö vid en särskild disk där ungdomar jobbade extra och slog in julklappar. Ett riktigt drömjobb, tyckte jag :)
Med små, enkla medel kan man slå in riktigt snygga och personliga julklapparTa till vara pappersbitar, snörstumpar, servetter, band och annat som blivit över och använd dem till att dekorera dina paket med. Här har jag använt mig av två spillbitar presentpapper, som inget av dem riktigt räckte till runt klappen.


Måtta och klipp presentpappren så de räcker till med god marginal runt klappen.


Vik en rak kant på en av spillbitarna.
Fäst och skarva spillbiten med rak kant på det andra presentpappret med dubbelhäftande tejp.
Vik sedan spillbiten med rak kant på mitten. Slå pappret/pepprena om klappen och 
vik tillbaka hälften av den överlappande spillbiten så det blir ett dekorativt veck på paketet. Fäst med dubbelhäftande tejp.


Vill du ha snygga invikningar på paketets kanter klipper du bort överflödigt papper så att uppviket inte når högre än kanten. Vik in sidorna och vik spetsarna över varandra. 
Vill du vara riktigt proffsig fäster du spetsarna med dubbelhäftande tejp på insidan.
Som ni ser fuskade jag lite där ;)


Dekorera sedan paketet med snöre eller annat som du har liggande i någon låda,  
t ex sidenband, tygband, hårsnoddar, skosnören eller kanske ett godishalsband.
Jag hittade en bit ståltråd med stjärnor på i min "bra att ha låda" som precis räckte till runt paketet. Snörena strimlade jag med en bandstrimlare.


Bandstrimlare och en ordentlig tejphållare gör inslagningen så mycket enklare och roligare. Ibland nästan slår man knut på sig själv när man både ska hålla i pappersvikningen och samtidigt riva av en tejpbit. En tejphållare som står stadigt så man bara behöver använda en hand för att riva av tejpen är guld värd. En bandstrimlare är en simpel pryl som gör att paketen ser ut att vara inslagna av ett riktigt proffs. Dubbelhäftande tejp är också en detalj i inslagningen som ger ett proffsigt intryck, inga synliga tejpbitar på utsidan av paketet.


Fler tips på fina julklappsinslagningar hittar du HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar