lördag 14 mars 2015

Apropå tid



I gårdagens fotoutmaning hos Fröken Foto var det många intressanta tankar kring vår tid. Det som slår mig är bristen på tid som genomsyrar inläggen.Varför har vi inte tid? Varför denna jäkt och stress? Jag tror det beror på de krav vi sätter på oss själva, alla måsten vi känner att vi måste hinna med och leva upp till. Det är inte det roliga som "tar" vår tid, utan alla måsten, de saker vi känner att vi är tvungna att göra men egentligen inte vill, det är de som är våra tidstjuvar. Författaren till boken Smart och latTomas Danielsson, vill i sin bok få oss att inte jämföra oss så mycket med varandra, utan hitta vår egen väg i livet som får oss att må bra. När man väl har hittat "vägen" kanske man väljer att kalla den något annat än "livsbalans" men för mig innebär den vägen ett liv i balans. Nu ska jag tillägga att det för min del har blivit såå mycket lättare att få tiden att räcktill när barnen blivit äldre, när vi kommit ur småbarnsträsket, så ni som just nu är mitt uppe i det, det blir bättre, jag lovar :) Men även under småbarnsåren måste man göra sina val, och stå för dem. Man behöver t ex inte som vi gjorde skaffa ett renoveringsobjekt till hus när barnen var små, och inte heller som jag börja arbeta heltid. Var och en får göra sina val men då också stå för dem och ta konsekvenserna. Skyll inte dina val på yttre omständigheter, tänker jag.
För att få balans i livet och känna att tiden räcker till tror jag man behöver välja bort vissa saker. Allt behöver inte vara perfekt, men välj kanske att göra några saker ordentligt och inte så många som möjligt halvdant. Man får helt enkelt välja vad det är man lägger sin tid på. Är du t ex sen från jobbet en dag och ska hem och laga mat till familjen väljer du kanske bort träningen på kvällen, för att istället sitta och äta tillsammans med familjen. Träffar du mycket folk i jobbet väljer du kanske bort att umgås med vänner en helg, för att istället vistas ute i naturen och samla ny energi. Har du suttit vid datorn hela dagen väljer du kanske bort att sätta dig i TV-soffan på kvällen, för att istället springa en runda. Det är för mig att hitta balans i livet. Man kan inte hinna allt, det måste man acceptera, och för att få balans måste man göra aktiva val.


1 kommentar:

  1. Kloka ord. Jag väljer att lägga min tid i helgen på att bli frisk! :D

    SvaraRadera