torsdag 18 februari 2021

Tänk när den här var populär

Veckans tema "Tänk när den här var populär" hos Trädgårdsfägring väcker mina tankar kring 70-talsväxten Berberis. Och jag har egentligen ingen aning om varför, men det är ingen annan växt som jag kommer på som alla hade men som ingen egentligen verkade gilla. Eller har jag fel? Hade verkligen ALLA den? Eller var det bara en bra taggig häckväxt som kommunen använde för att få ha sina planteringar ifred?
På 70-talet bodde jag som barn i lägenhet och minns att jag gärna åt på bladen på buskarna runt lekplatsen. En undran... varför
valde man egentligen att plantera taggiga buskar runt en lekplats för barn?? Och är den verkligen ätlig? Nåväl, jag verkar ju iallafall inte ha farit illa av att äta den. Nu var det väl inga större mängder men mitt minne är att bladen smakade lätt syrligt.
När vi köpte vårt hus för 25 år sedan fanns det Berberisbuskar på flera håll i trädgården, men de har grävts bort och ersatts med andra växter allt eftersom. Sista busken grävde vi nog bort för kanske fyra fem år sedan. Min erfarenhet är att det är en lättskött buske, så länge den inte ska beskäras... ;) och på hösten är den en färgklick i trädgården med sina vackra höstfärger.
Numera planteras det säkert andra sorter av Berberis än just den som jag minns från 70-talet, som var stor med rysligt vassa taggar. Kanske någon av er som kikar in här har
planterat Berberis i er trädgård på senare år? Det skulle vara kul att få veta om den fått sin revansch som ny populär växt, men kanske i en annan tappning.

Ha det gott och trevlig helg!
Birgitta

 

12 kommentarer:

  1. Nå vet jeg bare om et sted som har berberis, det er ved min datters skole. Der er det nyperoser og berberis hekker langs veien og parkeringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, rosor och berberis med taggar för att hålla barnen kvar inom skolans område ;) Skämt å sido, nyponrosor är ju vackra och doftar gott om sommaren, och på hösten får den fina nypon som matchar berberisens vackra höstfärger. Finns säkert en annan tanke med valet av växter än att de är taggiga :)

      Radera
  2. Hos mig finns flera arter - alla frösådda. Det är ett fantastisk släkte med vacker blomning, vackra blad, fruktställningar och höstfärger - vad mer kan man begära? Dessutom är bären en bra krydda med en syrlig smak, används mycket i Östasiatisk mat.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vad kan man egentligen mer begära :) Jag blir nyfiken om du själv testat att använda bären som krydda? Googlar och läser att de är bra som substitut för citron. Synd att vi inte har några buskar kvar :( Skulle vara kul att testa.

      Radera
  3. Alle hadde den på 60-tallet! Grøsser når jeg ser de lange tornene. De røde bærene var spennende, og bladene smakte syre. Stikkende barndomsminne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen ett taggigt barndomsminne, som av någon oförklarlig anledning etsats sig fast... :)

      Radera
  4. Ett eländigt taggigt minne från 1980 och trädgårdarna runt omkring. Numera har jag lärt mig att det finns många fina berberis som inte blir så stora och vidlyftiga. Berberis med både blad, växtsätt och frukter i olika former och färger. Trots finheten är de fortfarande väldigt taggiga, tyvärr.
    Fortsatt trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så taggarna finns alltså kvar men färg och form har utvecklats genom åren. Men taggarna kanske man kan leva med?! Rosens taggar har vi ju inga problem att förlåta...

      Radera
  5. Hej Birgitta!
    Den taggiga tråkiga berberis busken minns jag bra från kommunens planteringar, inget som man ville ha i sin egen trädgård. Har nog inte sett den på länge.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!
      Precis så minns jag den också, från tråkiga kommunala planteringar.
      Men det skulle vara kul att bli överbevisad att den visst platsar i våra privata rabatter :)

      Radera
  6. Hej Birgitta,

    Tuggade också på berberisblad som liten och minns grannens rödbladiga berberishäck. Visst hade den en tråkighetsstämpel många år men nu finns det många fina sorter att välja på, och jag har fyra-fem olika i trädgården varav några frösådda. Tycker de har en riktigt fin blomning och fina höstfärger. Sen är de ju ingenting som rådjuren ger sig på heller....

    Ha det gott./ Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Blir mer och mer nyfiken på vad det finns för olika sorters Berberis. Tänker att en mindre sort kanske skulle kunna platsa i vår asieninspirerade del av trädgården, de har ju som sagt fina höstfärger.
      Och du har ju verkligen en poäng med att de inte gillas av rådjur...

      Radera