onsdag 27 maj 2015

Råd och recept för att lyckas med rabarberbullar

Råd och recept är till för att delas, men på vägen sker ofta lite förändringar. Nästan lite som viskleken, ni vet, det som viskas av den första är sällan detsamma som berättas av den sista i kedjan. Något att tänka på när någon kommer och säger "har du hört", det kanske inte alltid är hela sanningen. Nå väl, åter till receptet på rabarberbullarna som jag bakade i helgen och som jag fick tips om hos Milla, som länkade till Leila och som jag nu gjort några små justeringar i. Framför allt tror jag att tålamod är en bra egenskap när dessa bullar ska bakas, därför råder jag er att förbereda och koka rabarberkompotten till dessa rabarberbullar redan dagen innan ni tänker baka. För när man väl står där och degen jäst klart och kompotten inte vill koka ner riktigt så snabbt som en annan vill är det lätt att, som jag, ta bort kompotten från spisen lite för tidigt, vilket medför att mycket av rabarberkompotten rinner ut när degen senare ska rullas ihop och det blir en himla sörja på bakbordet. Jag hör i mitt inre min dotters ljuva stämma ljuda "tååålamod, mamma, tååålamod" :För det är precis vad som behövs för att rabarberkompotten ska få tid att koka ihop, tålamod.

Rabarberbullar
ca 20 stycken

1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl
Fyllning
300 g mjukt smör
1 dl strösocker
Rabarberkompott

1 ägg till pensling
Pärlsocker till garnering

Rabarberkompott
1 l skivade rabarber
3 dl strösocker
1 vaniljstång
Saft av 1 citron
2 msk vatten

Gör så här
Börja med rabarberkompotten
Skrapa ur fröna ur vaniljstången och blanda med lite av sockret i receptet för att vaniljfröna inte ska hamna som en enda klump


Koka rabarber, strösocker, vaniljstång och frön, citronsaft och vatten


Koka kompotten tills nästan all vätska kokat bort, det tar minst 30 minuter, 
och som sagt - ha tååålamod
När den kokat klart ta ur vaniljstången och låt svalna


Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och 
värm med mjölken tills den är 37 grader
Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken
Blanda ner strösocker, salt, smör och ägg
Tillsätt lite mjöl i taget och arbeta samman till en deg som 
släpper från kanten av bunken


Jäs degen i bunken under bakduk i 45-60 minuter till dubbel storlek
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och kavla ut (utan att knåda den) ganska tunt
Bred ut smöret över degen och strö över sockret
Bred ut kompotten över smör och socker


Rulla ihop degen till en rulle på längden 
Lägg skarven neråt och skiva rullen i 2 cm tjocka skivor
Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper med endast 2 cm mellan mellanrum, de ska jäsa samman till ett brytbröd


Jäs under bakduk i 45-60 minuter
Pensla bullarna med uppvispat ägg
Strö över pärlsocker
Grädda bullarna i mitten av ugnen i 200 grader i ca 10 minuter
Låt dem svalna och bryt sedan loss dem från varandra




4 kommentarer:

  1. Jag bakade rabarberbullar för nån vecka sedan men det gick inte hem här.....mina grabbar ville hellre ha "vanliga" kanelisar haha, Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det där, de brukar ha svårt att uppskatta nya smaker :)
      Oftast är det en variant av bröd eller annat som gäller just nu, och då duger inget annat, om en månad är det något helt annat som gäller och då går inte den tidigare varianten alls hem längre :) Kram Birgitta

      Radera
  2. Ja lite tålamod är bra :) Jag gjorde kompotten på morgonen och sedan bakade jag bullarna på eftermiddagen, så kompotten kunde stå i kylskåpet ett tag då var det lätt. Goda är de i alla fall:)
    Kul att du gjorde dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hel del kompott blev ändå kvar i bullarna och de blev som sagt riktigt goda.

      Radera