onsdag 20 januari 2016

Krämig, currydoftande köttfärsgratäng

Tänk så mycket god mat och olika varianter på rätter det finns.
Varför blir det då ändå så lätt att man lagar samma rätter vecka efter vecka? 
Innan jag började blogga om mat så var det just så, att vi åt i stort sätt samma mat varje vecka. Det var köttfärssås en dag, stekt falukorv en annan och pannkakor den tredje, typ. Men iom med bloggen så var jag ju tvungen att börja laga och prova nya recept för att ha nya rätter att blogga om.  
Lösningen för att få matlagningen varierad var att börja planera maten. Jag brukar börja med att söka recept på nätet, i kokböcker och tidningar. När jag är klar med vilken mat jag ska laga i veckan tittar jag i mina skåp vad som finns hemma och vad jag måste komplettera med, innan jag åker till affären. På så sätt slipper jag stå i affären och fundera på vad vi ska äta, vilket var en stor anledningen till att jag  tidigare ofta lagade samma rätter, att jag köpte ingredienser till de rätter jag kunde utantill. Dessutom undviker jag att få dubbletter av något i skåpen och jag har alltid ingredienser hemma till de maträtter jag tänker laga.
Genom att planera matlagningen blir den inte bara varierad, utan det sparar även tid och pengar. Vi slänger generellt på tok för mycket mat, så att planera inköpen ökar chansen att använd allt man handlar hem och därmed minska matsvinnet. Laga gärna lite större sats istället om du har lite mer av något, som annars inte går åt, så det räcker till matlådor. Laga smart!
Köttfärs tror jag är en basvara i många hushåll, och en variant är att göra en köttfärsgratäng istället för den vanliga köttfärssåsen. Smaka sedan upp den med lite curry, så blir det ytterligare en ny smakvariant. Att använd potatis i gratängen istället för pasta är också ett sätt att förnya rätten. Koka potatisen redan kvällen innan, så är den klar att skivas ner i gratängen när du kommer hem från jobbet.

Krämig, currydoftande köttfärsgratäng
6 portioner

3 gula lökar
900 g köttfärs
500 g krossade tomater
300 g vitlöksost (färskost)
1,5 tsk curry
1,2 kg kokt potatis
5 tomater
4,5 dl riven ost
Torkad oregano
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Skala och hacka löken
Fräs lök och köttfärs i olja
Krydda med salt och peppar
Rör ner tomater, vitlöksost och curry
Smaka ev av med mer salt och peppar
Skiva den kokta potatisen
Varva köttfärsröra och potatis i en smord ugnssäker form
Strö över torkad oregano
Skiva tomaterna och lägg dem överst i formen
Strö över den rivna osten
Gratinera i mitten av ugnen i 225 grader i ca 15 minuter



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar